Proiectul „Smart Parking Access System” urmărește automatizarea și optimizarea accesului mașinilor într-o parcare cu locuri limitate. Sistemul controlează intrarea și ieșirea autovehiculelor în funcție de disponibilitatea în timp real a locurilor, astfel încât nicio mașină să nu între dacă parcarea este plină. Detectarea vehiculelor se face automat, fără intervenția utilizatorului, oferind o experiență simplă și eficientă la acces.
Acest sistem contribuie la reducerea blocajelor din fața garajului și asigură o utilizare mai bună a spațiului disponibil. Este o soluție modernă, autonomă, care poate fi extinsă și adaptată în contexte mai complexe, precum parcări rezidențiale sau centre comerciale inteligente.
Ideea a pornit de la necesitatea de a eficientiza accesul într-un spațiu de parcare limitat și de a evita intrarea vehiculelor atunci când nu mai sunt locuri libere. Astfel, proiectul propune o soluție completă și scalabilă pentru gestionarea automată a accesului într-un spațiu de parcare, punând accent pe simplitate, eficiență și adaptabilitate – principii esențiale în dezvoltarea aplicațiilor inteligente moderne.
Sistemul „Smart Parking Access System” este compus din mai multe module hardware, care colaborează pentru a asigura o gestionare automată și eficientă a accesului într-o parcare cu locuri limitate.
Accesul mașinilor este monitorizat cu ajutorul unor senzori cu infraroșu (IR) amplasați strategic. Un prim senzor este plasat înainte de barieră, detectând apropierea unui vehicul și verificarea locurilor disponibile. În interiorul parcării, alți trei senzori IR sunt poziționați pe fiecare loc de parcare pentru a detecta în timp real ocuparea acestora.
Ridicarea și coborârea barierei este realizată printr-un servomotor controlat cu semnal PWM, activat automat în funcție de starea senzorilor de intrare/ieșire și de disponibilitatea locurilor. De asemenea, sistemul permite și controlul manual al barierei printr-un buton, util în situații de urgență sau mentenanță.
Un display LCD 16×2 cu interfață I2C afișează în permanență numărul de locuri disponibile, oferind utilizatorilor o informare clară înainte de acces. În plus, fiecare loc de parcare este echipat cu un LED, care indică vizual starea acestuia (liber sau ocupat), contribuind la o navigare ușoară în interiorul parcării.
Toate aceste componente sunt coordonate de o placă Plusivo, care funcționează ca unitate de control central. Ea gestionează întreruperile externe generate de senzori, controlează servomotorul și actualizează afișajul LCD și LED-urile în timp real, oferind un sistem complet automatizat și ușor de extins.
În această schemă a sistemului „Smart Parking Access System”, putem identifica clar conexiunile dintre placă și diferitele componente. Mai jos este o descriere detaliată a pinilor utilizați pentru fiecare componentă, împreună cu o justificare a alegerii acestora:
Componenta | Link | Datasheet |
---|---|---|
Placă de dezvoltare compatibilă cu Arduino UNO (ATmega328p și CH340) | Optimus Digital | Datasheet |
Display LCD 1602 | Optimus Digital | Datasheet |
Modul de conversie IIC/I2C pentru interfata LCD1602 | Optimus Digital | Datasheet |
Modul Senzor Infrarosu de Obstacole HM201 | Optimus Digital | Datasheet |
LED Galben | Optimus Digital | Datasheet |
Buton cu capac rotund alb SX14 | Optimus Digital | Datasheet |
Micro Servomotor SG90 | Optimus Digital | Datasheet |
Proiectul simulează un sistem automat de parcare inteligentă, în care este monitorizat numărul locurilor disponibile și se controlează o barieră de acces prin intermediul unui servomotor. Mediul de dezvoltare utilizat este Arduino IDE, în combinație cu o placă de dezvoltare compatibilă Arduino Uno (model Plusivo cu ATmega328p și CH340).
În cadrul proiectului au fost folosite următoarele librării externe:
Legat de algoritmi și structurile implementate am folosit:
millis()
în loc de delay()
pentru o execuție non-blocantă)Surse și funcții implementate:
deschidereBariera()
și inchidereBariera()
afisareLCD()
intrareInterrupt()
și iesireInterrupt()
pentru senzorii de lângă barierăloop
principal pentru update-ul LED-urilor și a butonuluiProiectul este funcțional:
Motivația alegerii:
Proiectul aplică concret concepte învățate în laborator:
Calibrarea senzorilor s-a realizat manual, ajustând sensibilitatea acestora cu ajutorul unei șurubelnițe până când detecția la distanță mică a devenit stabilă și consistentă.
delay()
cu verificarea timpului folosind millis()
pentru a evita blocarea execuției.Realizarea acestui proiect m-a ajutat să înțeleg mai bine cum se pot combina diferite componente electronice pentru a crea un sistem funcțional și automatizat. Am folosit întreruperi pentru a răspunde rapid la evenimente, am controlat un servomotor pentru barieră, am citit starea senzorilor digitali și am afișat informații relevante pe un LCD prin I2C.
Sistemul funcționează stabil și reacționează corect la semnalele de intrare, ceea ce mi-a dat încredere că logica implementată este solidă. De asemenea, partea practică, în care am asamblat totul în cutie, m-a ajutat să văd cum se transformă un proiect de laborator într-un prototip mai aproape de unul real.
În ansamblu, a fost o experiență foarte utilă și am învățat multe lucruri pe care sigur le voi aplica și în alte proiecte.
În data de 10.05.2025 am testat funcționalitatea de bază a sistemului „Smart Parking Access System”.
Ce am verificat:
Observații:
Sistemul răspunde corect la semnalele de la senzori.
[!Test video](https://www.youtube.com/shorts/Fjd1aY-NIFs)
În data de 15.05.2025 am finalizat implementarea completă a sistemului „Smart Parking Access System”.
Ce am realizat:
Observații:
În data de 17.05.2025 am realizat asamblarea finală a sistemului în cutie.
Ce am realizat:
Observații:
Explain