Table of Contents

Colocviu

Durata examen: 50 de minute.

Rezolvarea colocviului va fi urcata intr-un Pull Request in repo-ul de Github folosit la laborator. Pentru indicatii legate de folosirea acestui repo, puteti arunca un ochi aici.

Rezolvarea/redactarea poate fi facuta integral pe hartie sau pe calculator (asemeni laboratoarelor). In cazul in care rezolvati pe hartie, faceti poze clare din care sa se inteleaga textul si includeti pozele in Pull Request.

Justificati fiecare raspuns.

Nu demarați task-ul 4 decât dacă ati terminat toate exercitiile precedente.

Setup colocviu

Rulați următoarea comandă pentru actualizarea repo-ului din examples/ns3-labs:

student@isrm-vm-2020:~/ns-3-dev/examples/ns3-labs$ git pull

Enunt

Se dă simularea cu următoarea schemă:

Modelul de propagare este Log Distance în 2.4 GHz, exponent 2.6 (simulează o comunicație într-un birou). Stațiile sunt fixe, nu se deplasează. Distanța x este setată acum la o valoare în care comunicațiile AP1 → STA1 și AP2 → STA2 nu interferează. Traficul este de tip uplink (de la stație către access point). Cele două access point-uri nu comunică între ele.

Simularea afișează:

Ne propunem să investigăm relația dintre metricile afișate si distanța.

Rulare script

Vom folosi scriptul lab9-wifi-spatial-reuse.cc care poate fi rulat astfel:

./waf --run "lab9-wifi-spatial-reuse --x=100"

Argumentele suportate de script sunt urmatoarele:

Program Options:
    --duration:       Duration of simulation (s) [5]
    --interval:       Inter packet interval (s) [0.0001]
    --d1:             Distance between STA1 and AP1 (m) [30]
    --d2:             Distance between STA2 and AP2 (m) [30]
    --x:              Distance between AP1 and AP2 (m) [10000]
    --powSta1:        Power of STA1 (dBm) [10]
    --powSta2:        Power of STA2 (dBm) [10]
    --powAp1:         Power of AP1 (dBm) [21]
    --powAp2:         Power of AP2 (dBm) [21]
    --ccaEdTrSta1:    CCA-ED Threshold of STA1 (dBm) [-62]
    --ccaEdTrSta2:    CCA-ED Threshold of STA2 (dBm) [-62]
    --ccaEdTrAp1:     CCA-ED Threshold of AP1 (dBm) [-62]
    --ccaEdTrAp2:     CCA-ED Threshold of AP2 (dBm) [-62]
    --rxSensitivity:  global rxSensitivity (dBm) [-92.2]
    --enableRtsCts:   RTS/CTS enabled [false]

In urma rularii scriptului, ar trebui sa vedeti un output similar cu:

Using distance AP1 -> AP2: 10000 meters
Throughput_BSS1: 9.694 Mbit/s
Throughput_BSS2: 9.68929 Mbit/s
MacTxDropCount: 90770
PhyTxDropCount: 0
PhyRxDropCount: 0

Task-uri

[00] Evolutie throughput (30p)

Construiti un grafic care sa reflecte evolutia throughput-ului in functie de distanta x dintre AP-uri pentru cele 2 retele BSS1 si BSS2.

Descrieti setup-ul de simulare și procedura de colectare a datelor: cu ce argumente rulati scriptul de ns3, cum arata scriptul de bash (daca e sa folositi un astfel de script), care este output-ul de care avem nevoie si cum il organizam pentru a construi graficele etc.

Interpretati curbele obținute in grafic. Punctele care trebuie atinse:

[01] Evolutie PhyRxDropCount (30p)

Construiti un grafic care sa reflecte evolutia metricii PhyRxDropCount in functie de distanta x dintre AP-uri.

Descrieti setup-ul de simulare și procedura de colectare a datelor: cu ce argumente rulati scriptul de ns3, cum arata scriptul de bash (daca e sa folositi un astfel de script), care este output-ul de care avem nevoie si cum il organizam pentru a construi graficele etc.

Interpretati curbele obținute in grafic. Punctele care trebuie atinse:

[02] Evolutie throughput si PhyRxDropCount cu RTS/CTS (40p)

Daca activam mecanismul RTS/CTS, care va fi evolutia throughput-ului? Dar a PhyRxDropCount?

Interpretati curbele obținute in grafic. Punctele care trebuie atinse:

[03] Bonus (20p)

Pentru distanta x dintre AP-uri la care are loc cea mai mare pierdere de cadre de date (adica unde PhyRxDropCount are cea mai mare valoare):

  1. Cresteți valoarea lui rxSensitivity la -81 dBm. Ce se întâmplă? Justificați.
  2. Măriți puterea de transmisie a celor două stații la 60 dBm (mențineți rxSensitivity la valoarea implicită din simulare). Justificați ce observați.