This is an old revision of the document!
Cu cât proiectul este mai mare, cu atât rolurile din echipă sunt mai diversificate (mai specializate pe o anume arie de activități).
Într-un proiect mic, principalele roluri din echipă sunt:
Într-un proiect mare, pe lângă rolurile de mai sus, apar și altele, precum:
Orice membru al echipei și project manager-ul în special trebuie să aibă skill-uri de organizare a timpului pentru a obține maximum de rezultate. Aspecte precum planificarea task-urilor, stabilirea obiectivelor, evitarea întreruperilor, prioritizarea activităților trebuie avute constant în vedere pentru eficientizarea muncii.
După primirea specificațiilor clientului și după analiza de profunzime a acestora, contractorul redactează documentele de specificație ale soluției oferite, de obicei sub formă de:
Este esențial pentru reușita proiectului ca aceste documente de specificații să fie complete și absolut clare deoarece:
Documentul SRS cuprinde descrierea completă a comportamentului sistemului software, adică:
Se mai numește și Use-case diagram / Diagrama de cazuri de utilizare.
Este:
Mai multe detalii, poți afla aici și aici.
Astfel de diagrame se pot realiza în Visio, Visual Paradigm sau Dia.
Stabilirea arhitecturii unui sistem software implică:
Există mai multe tipuri șabloane arhitecturale (architectural patterns), precum:
Exemplu de descriere a arhitecturii unei aplicații: Platformă de gestiune a datelor medicale electronice
Un SDD are următoarele secțiuni:
Exemplu de document SDD mai vechi: Exemplu de Document SDD
Exemplele de mai jos sunt mai noi. Unul se remarcă prin organizarea clară a informaţiilor şi structură/organizare, dar şi prin concizie, însă Scopul şi Obiectivele nu sunt în totalitate corecte. Cel de-al doilea se remarcă prin forma simplă şi schematică, dar care include toate secţiunile importante (şi chiar extra) într-un mod concis.
Asistentul va propune câte o situație pentru fiecare persoană. Abordați problema dată din toate cele 6 perspective și apoi prezentați colegilor rezultatul.
Mai multe informații despre Metoda pălăriilor gânditoare aici.
==== Team Roles Test (15 minute) ====
Într-o clasificare de roluri pe echipă apar umătoarele, descrise mai jos.
Președinte: Președintele are un rol puternic de coordonator. Punând accent pe proceduri, președintele va încerca să aducă laolaltă și să păstreze echipa împreună. El sau ea comunică și se ocupă de membrii echipei într-un mod respectuos și deschis.
Expert: Expertul are abilitățile și expertiza necesare pentru sarcina specifică la îndemână. El sau ea se concentrează puternic pe sarcină și poate intra într-o atitudine defensivă atunci când alții interferă cu munca lui sau ei. Expertul preferă să lucreze singur, iar membrii echipei dețin adesea o mare încredere în acesta/aceasta.
Executiv: Executivul este uneori menționat și ca organizator. Executivul este în general disciplinat și dornic să-și facă treaba. Este eficient, practic și sistematic. Executivii sunt bine organizați și harnici și transformă rapid ideile unei echipe în acțiuni concrete și planuri practice.
Supraveghetor: Supraveghetorul este în general foarte ambițios și energic. El sau ea poate să pară nerăbdător(oare) și impulsiv(ă). Supraveghetorul este un motivator puternic și îi va provoca pe alții în momentele vitale. Cu toate că acțiunile acestuia pot părea uneori oarecum emoționale, ele joacă un rol crucial în conducerea echipei spre reușită.
Cercetător: Cercetătorul este, în general, un extrovertit prin natură. El sau ea este vesel(ă), gregar(ă). Cercetătorul este, de asemenea, un bun investigator, interesat și curios despre lucruri. Deoarece doresc să improvizeze și să comunice cu alții, vor avea o mică problemă în a prezenta idei echipei și în a dezvolta noi contacte.
Analist: Analistul are tendința de a fi rezervat și critic. Analistul va reacționa, de asemenea, la planuri și idei într-un mod rațional și sensibil. El sau ea va favoriza o abordare prudentă a problemelor și le va evalua în funcție de exactitatea lor înainte de a acționa.
Integrator: Integratorul este foarte conștiincios și se simte responsabil pentru realizările echipei. Integratorii sunt preocupați de erori și au tendința de a-și face multe griji din cauza naturii lor de control. Integratorul este, de asemenea, cunoscut sub denumirea de finisor, deoarece este folosit cel mai eficient la sfârșitul unei sarcini, pentru a lustrui și a controla munca pentru erori, supunându-l la cele mai înalte standarde de control al calității.
Inovator: Inovatorul este adesea generatorul creativ al unei echipe. Are o imaginație puternică și o dorință de a fi original. Inovatorul preferă să fie independent și tinde să abordeze sarcinile într-un mod științific. Ca individ creativ, inovatorul poate juca un rol crucial în modul în care o echipă abordează sarcini și rezolvă probleme.
Jucător de echipă: Jucătorul echipei e grijuliu, evită conflictele și promovează armonie. Fiind cineva căruia îi place să ajute alte persoane, jucătorul echipei este în general considerat agreabil și prietenos. El sau ea este diplomatic și subliniază solidaritatea și coeziunea echipei.
Fiecare dintre noi are ponderi pentru fiecare rol. Faceți o estimare a rolului pentru care considerați că aveți cea mai mare pondere. Apoi faceți o estimare a rolului fiecărui membru al echipei din care faceți parte (fiecare face estimarea proprie).
Apoi faceți fiecare testul de aici. Vedeți ce rezultate obțineți atât voi cât și restul echipei și vedeți cât de bine ați estimat rolul vostru și al fiecărui membru al echipei.
==== Lucru la proiect (35-40 minute) ====
În echipă gândiți-vă cum veți aborda proiectul. Puteți folosi hârtie fizică, un fișier .txt sau .doc/.odt, un document Google sau o pagină wiki sau puteți trimite pe e-mail primele idei. Urmăriți:
Să puneți la punct de pe acum resursele pe care le veți folosi.
Nu vă recomandăm să vă gândiți acum la un timeline al celor cinci săptămâni de lucru la proiect, dar ar trebui să-l aveți în vedere în următoarele zile ce să știți:
==== Bonus: Testul culorilor ====
Testul culorilor este un test care prezintă personalitatea cuiva pe 4 culori:
Pentru fiecare culoare de mai sus estimați ce scor veți obține între 0 și 100.
După ce faceți estimarea faceți și testul. Comparați estimarile si rezultatele.