This is an old revision of the document!


Mașina Turing

Simulatoare de Mașini Turing

Simulatoarele de Mașini Turing sunt unelte foarte utile pentru vizualizarea modului de lucru al unei mașini. Fiecare simulator vine cu propriul său format de input, deci citiți cu atenție specificația.

turingmachinesimulator.com

Un exemplu ușor de folosit este acesta. Mașina Turing de mai sus rescrisă în formatul dorit arată așa:

name: Binary increment
init: start
accept: H, Y

//start: starea de început, se duce la finalul numărului
//find0: caută un 0 pentru a-l incrementa

start,0
start,0,>

start,1
start,1,>

start,_
find0,_,<

find0,0
Y,1,-

find0,1
find0,0,<

find0,_
Y,1,-

Ștergeți tot textul care apare, înlocuiți-l cu descrierea mașinii și apăsați compile. Va apărea o căsuță de input în care puteți scrie cuvântul care va fi inițial pe bandă; apoi apăsați play.

O altă metodă de redactare ar fi folosind Excel, ulterior folosind scriptul pentru a-l converti in formatul dorit. Exemplu Excel.

Exercițiile din cadrul acestui laborator vă cer să descrieți diverse Mașini Turing.

În toate exercițiile convenția este că la începutul rulării, pe bandă se află doar inputul (restul celulelor sunt goale), iar capul de citire e poziționat pe cel mai din stânga simbol.

Pentru exercițiile care menționează că inputul este un număr, acesta e fie numărul zero, fie începe cu o cifră diferită de 0. Cifrele numărului sunt scrise de la stânga la dreapta.

Exerciții basic

1. Scrieți o Mașină Turing care primește un șir binar și verifică dacă începe și se termină cu simboluri distincte.

 Ex: "100110110" -> False

Click to display ⇲

Click to hide ⇱

Soluție Excel.

name: ex1
init: start
accept: H, Y

//starea de start este bineînțeles "start"
//folosind stările "expect0" si "expect1", practic "ținem in memorie" primul număr din șir
//stările "found0?" si "found1?" verifică dacă ultima cifră este aceeași cu prima.

start,0
expect0,0,>

start,1
expect1,1,>

start,_
N,_,-

expect0,0
expect0,0,>

expect0,1
expect0,1,>

expect0,_
found0?,_,<

found0?,0
Y,0,-

found0?,1
N,1,-

found0?,_
N,_,-

expect1,0
expect1,0,>

expect1,1
expect1,1,>

expect1,_
found1?,_,<

found1?,0
N,0,-

found1?,1
Y,1,-

found1?,_
N,_,-

2. Scrieți o Mașină Turing care primește un șir binar și verifică dacă are lungime impară și simbolul din mijloc este 0.

 Ex: "101100011" -> True

Click to display ⇲

Click to hide ⇱

Soluție Excel.

name: ex2
init: start
accept: H, Y

//Strategie: ștergem prima cifra, mergem până la final, ștergem a doua cifră
//Stările de tipul "FindLastX", șterg prima cifră, si merg până dau de "_".
//Stările de tipul "EraseLastX", șterg ultima cifră, apoi dau reset.
//Dacă o stare de tipul "EraseLastX" descoperă tot _, înseamnă ca starea "FindLastX" a șters ultima cifră.
//Deci șirul are un număr impar de cifre. iar, in funcție de valoarea lui X vedem dacă se află un 0 sau un 1 la mijloc.

start,0
FindLast0,_,>

start,1
FindLast1,_,>

start,_
N,_,-

FindLast0,0
FindLast0,0,>

FindLast0,1
FindLast0,1,>

FindLast0,_
EraseLast0,_,<

EraseLast0,0
Reset,_,<

EraseLast0,1
Reset,_,<

EraseLast0,_
Y,_,-

FindLast1,0
FindLast1,0,>

FindLast1,1
FindLast1,1,>

FindLast1,_
EraseLast1,_,<

EraseLast1,0
Reset,_,<

EraseLast1,1
Reset,_,<

EraseLast1,_
N,_,-

Reset,0
Reset,0,<

Reset,1
Reset,1,<

Reset,_
start,_,>


3. Scrieți o Mașină Turing care primește un șir binar și lasă pe bandă complementul lui.

 Ex: "000110111" -> "111001000"

Click to display ⇲

Click to hide ⇱

Soluție Excel.

name: ex3
init: start
accept: H, Y

//parcurgem șirul, înlocuind 0 cu 1 si 1 cu 0. Trivial nu-i așa? (:
start,0
start,1,>

start,1
start,0,>

start,_
H,_,-


4. Scrieți o Mașină Turing care curăță toată banda (atât la stânga cât și la dreapta) și apoi lasă scris doar “1”.

Click to display ⇲

Click to hide ⇱

Soluție Excel.

name: ex4
init: cleanRight
accept: H, Y

//Strategie: ștergem la stânga până dăm de "_", apoi ne întoarcem până dăm de 0 sau 1.
//După ștergem la dreapta până dam de "_" si atunci scriem "1".

cleanRight,0
cleanRight,_,<

cleanRight,1
cleanRight,_,<

cleanRight,_
Reset,_,>

Reset,0
cleanLeft,_,>

Reset,1
cleanLeft,_,>

Reset,_
Reset,_,>

cleanLeft,0
cleanLeft,_,>

cleanLeft,1
cleanLeft,_,>

cleanLeft,_
Y,1,-

5. Scrieți o Mașină Turing care inversează cuvântul primit pe bandă.

Click to display ⇲

Click to hide ⇱

Soluție Excel.

name: ex5
init: addXatEnd
accept: H, Y

//Strategie: Primul pas adăugăm un X la final.
//Pasul 2: Ne uităm la ultima cifră ce nu e X, o înlocuim cu un X, o adăugăm la capătul șirului nou format.
//La final ștergem toți X.

addXatEnd,0
addXatEnd,0,>

addXatEnd,1
addXatEnd,1,>

addXatEnd,_
readFirstX,X,<

addXatEnd,X
N,X,-

readLastX,0
readLastX,0,<

readLastX,1
readLastX,1,<

readLastX,_
stergeX,_,>

readLastX,X
readFirstX,X,<

readFirstX,0
keep0,X,>

readFirstX,1
keep1,X,>

readFirstX,_
stergeX,_,>

readFirstX,X
readFirstX,X,<

keep0,0
keep0,0,>

keep0,1
keep0,1,>

keep0,_
readLastX,0,<

keep0,X
keep0,X,>

keep1,0
keep1,0,>

keep1,1
keep1,1,>

keep1,_
readLastX,1,<

keep1,X
keep1,X,>

stergeX,0
stergeX,0,<

stergeX,1
stergeX,1,<

stergeX,_
Y,_,-

stergeX,X
stergeX,_,>

name: machine
init: addXatEnd
accept: H, Y

addXatEnd,0
addXatEnd,0,>

addXatEnd,1
addXatEnd,1,>

addXatEnd,_
readFirstX,X,<

addXatEnd,X
N,X,-

readLastX,0
readLastX,0,<

readLastX,1
readLastX,1,<

readLastX,_
stergeX,_,>

readLastX,X
readFirstX,X,<

readFirstX,0
keep0,X,>

readFirstX,1
keep1,X,>

readFirstX,_
stergeX,_,>

readFirstX,X
readFirstX,X,<

keep0,0
keep0,0,>

keep0,1
keep0,1,>

keep0,_
readLastX,0,<

keep0,X
keep0,X,>

keep1,0
keep1,0,>

keep1,1
keep1,1,>

keep1,_
readLastX,1,<

keep1,X
keep1,X,>

stergeX,0
stergeX,0,<

stergeX,1
stergeX,1,<

stergeX,_
Y,_,-

stergeX,X
stergeX,_,>

Exerciții fun

6. Alex ascultă muzică doar dacă numărul melodiilor din playlist este putere a lui 2. Dându-se un șir de “M”-uri, verifică dacă Alex poate asculta acest playlist sau nu.

Click to display ⇲

Click to hide ⇱

Soluție Excel.

name: ex6
init: start
accept: H, Y

//Strategie: Pentru fiecare doua caractere de "M", adăugăm un caracter de "A" la final.
//Apoi, pentru fiecare doua caractere de "A", adăugăm un M, and so on, pana rămânem cu doar 2 caractere pe banda.

start,M
findOneMoreM,_,>

start,_
N,_,-

start,A
findOneMoreA,_,>

findOneMoreM,M
checkIfEmptyM,_,>

findOneMoreM,_
N,_,-

findOneMoreM,A
N,_,-

AddAnA,M
AddAnA,M,>

AddAnA,_
reset,A,<

AddAnA,A
AddAnA,A,>

reset,M
reset,M,<

reset,_
start,_,>

reset,A
reset,A,<

findOneMoreA,M
N,_,-

findOneMoreA,_
N,_,-

findOneMoreA,A
checkIfEmptyA,_,>

AddAnM,M
AddAnM,M,>

AddAnM,_
reset,M,<

AddAnM,A
AddAnM,A,>

checkIfEmptyM,M
AddAnA,M,>

checkIfEmptyM,_
Y,_,-

checkIfEmptyM,A
AddAnA,A,>

checkIfEmptyA,M
AddAnM,M,>

checkIfEmptyA,_
Y,_,-

checkIfEmptyA,A
AddAnM,A,>

7. Cățelul Max dorește sa-și facă tema la SDA, dar, din păcate, ca orice alt câine, acesta este color blind și, deci, nu vede dacă anumite paranteze sunt roși. Ajută-l pe Max să-și dea seama dacă parantezele din codul său sunt echilibrate.

 Ex: ()((()())) -> True
     ()((()())( -> False

Click to display ⇲

Click to hide ⇱

Soluție Excel.

name: ex7
init: start
accept: H, Y

//Strategie: căutăm ultima paranteza deschisa "(", îi căutăm pereche și le marcăm pe ambele cu X
//Daca la final rămân doar X-uri pe banda înseamnă ca șirul este echilibrat.

start,(
start,(,>

start,)
start,),>

start,X
N,X,-

start,_
FindLast(,_,<

FindLast(,(
FindPereche,X,>

FindLast(,)
FindLast(,),<

FindLast(,X
FindLast(,X,<

FindLast(,_
clearX,_,>

FindPereche,(
N,(,-

FindPereche,)
FindLast(,X,<

FindPereche,X
FindPereche,X,>

FindPereche,_
N,_,-

clearX,(
N,(,-

clearX,)
N,),-

clearX,X
clearX,_,>

clearX,_
Y,_,-

8. Lu-K Beats a primit de la Amtilb un beat format doar din notele muzicale mi(notat in continuare cu “M”) si la (“L”). Acesta vrea să adauge după fiecare notă de mi, cate un la, mutând toate celelalte note cu o poziție la dreapta. Ajută-l pe Lu-K sa scoată acest hit.

 Ex: "MML" -> "MLMLL"

Click to display ⇲

Click to hide ⇱

Soluție Excel.

name: ex8
init: start
accept: H, Y

//Strategie: Parcurgem șirul, când găsim un M, schimbăm simbolul din dreapta cu X, mutând toate caracterele o poziție la dreapta,
//ținem minte fiecare caracter abia schimbat cu ajutorul stărilor,
//apoi ne întoarcem, înlocuim X cu L si căutăm următorul M.

start,M
startShift,M,>

start,L
start,L,>

start,X
N,X,-

start,_
Y,_,-

startShift,M
keepM,X,>

startShift,L
keepL,X,>

startShift,X
N,X,-

startShift,_
Y,L,-

keepM,M
keepM,M,>

keepM,L
keepL,M,>

keepM,X
N,X,-

keepM,_
reset,M,<

keepL,M
keepM,L,>

keepL,L
keepL,L,>

keepL,X
N,X,-

keepL,_
reset,L,<

reset,M
reset,M,<

reset,L
reset,L,<

reset,X
start,L,>

reset,_
Y,_,-

9. Johnny maimuța se afla la capătul unui șir format din banane(“B”) si mere(“M”). Ajutați-l pe Johnny să numere bananele și, apoi, să fugă cu ele la capătul șirului.

 Ex: "JBBMBMBMB" -> "BBMBMBMBJ101"

Click to display ⇲

Click to hide ⇱

Soluție Excel.

name: ex9
init: start
accept: H, Y

//Strategie: Primul pas, Johnny retine numărul 0, adică adăugăm un 0 la stânga lui J.
//După parcurgem șirul căutând banane. Când am găsit o banană mergem la stânga lui Johnny și facem un binary increment, exact ca în //exemplul introductiv.
//La final îl mutam pe Johnny și pe numărul din mintea sa la dreapta șirului.

start,0
add0,0,<

start,1
add0,1,<

start,_
Y,0,-

start,J
add0,J,<

start,X
N,_,-

start,B
add0,B,<

start,M
add0,M,<

findB,0
findB,0,>

findB,1
findB,1,>

findB,_
moveNrLast,J,<

findB,J
findB,J,>

findB,X
findB,X,>

findB,B
goBI,X,<

findB,M
findB,M,>

goBI,0
goBI,0,<

goBI,1
goBI,1,<

goBI,_
N,_,-

goBI,J
doBI,J,<

goBI,X
goBI,X,<

goBI,B
goBI,B,<

goBI,M
goBI,M,<

add0,0
N,_,-

add0,1
N,_,-

add0,_
findB,0,>

add0,J
N,_,-

add0,X
N,_,-

add0,B
N,_,-

add0,M
N,_,-

doBI,0
gotoJ,1,>

doBI,1
doBI,0,<

doBI,_
gotoJ,1,>

doBI,J
N,_,-

doBI,X
N,_,-

doBI,B
N,_,-

doBI,M
N,_,-

gotoJ,0
gotoJ,0,>

gotoJ,1
gotoJ,1,>

gotoJ,_
N,_,-

gotoJ,J
findB,J,>

gotoJ,X
gotoJ,X,>

gotoJ,B
N,_,-

gotoJ,M
N,_,-

moveNrLast,0
moveNrLast,0,<

moveNrLast,1
moveNrLast,1,<

moveNrLast,_
goBack,_,>

moveNrLast,J
moveNrLast,J,<

moveNrLast,X
moveNrLast,B,<

moveNrLast,B
moveNrLast,B,<

moveNrLast,M
moveNrLast,M,<

goBack,0
keep0,_,>

goBack,1
keep1,_,>

goBack,_
N,_,-

goBack,J
Y,_,-

goBack,X
N,_,-

goBack,B
N,_,-

goBack,M
N,_,-

keep0,0
keep0,0,>

keep0,1
keep0,1,>

keep0,_
N,_,-

keep0,J
keep02,J,>

keep0,X
N,_,-

keep0,B
keep0,B,>

keep0,M
keep0,M,>

keep1,0
keep1,0,>

keep1,1
keep1,1,>

keep1,_
N,_,-

keep1,J
keep12,J,>

keep1,X
N,_,-

keep1,B
keep1,B,>

keep1,M
keep1,M,>

put0,0
put0,0,>

put0,1
put0,1,>

put0,_
moveNrLast,0,<

put0,J
N,_,-

put0,X
N,_,-

put0,B
put0,B,>

put0,M
put0,M,>

put1,0
put1,0,>

put1,1
put1,1,>

put1,_
moveNrLast,1,<

put1,J
N,_,-

put1,X
N,_,-

put1,B
put1,B,>

put1,M
put1,M,>

keep02,0
keep02,0,>

keep02,1
keep02,1,>

keep02,_
N,_,-

keep02,J
put0,J,>

keep02,X
N,_,-

keep02,B
keep02,B,>

keep02,M
keep02,M,>

keep12,0
keep12,0,>

keep12,1
keep12,1,>

keep12,_
N,_,-

keep12,J
put1,J,>

keep12,X
N,_,-

keep12,B
keep12,B,>

keep12,M
keep12,M,>

Exerciții tryhard

10. Scrieți o Mașină Turing care primește două numere în baza 2, big-endian, separate de un # și lasă pe bandă suma lor.

 Ex: "1011#11001" -> "100100"

Click to display ⇲

Click to hide ⇱

Soluție Excel.

name: ex10
init: q1
accept: halt

// q1 parcurge primul numar
// pana la separatorul dintre numere
q1,0
q1,0,>

q1,1
q1,1,>

q1,#
get_adding_number,#,<

// get_adding_number ia urmatorul digit din primul numar
// pentru a-l adauga la al doilea numar, si il inlocuieste cu
// un X (care inseamna ca am folosit digit-ul)
get_adding_number,0
go_second_0,X,>

get_adding_number,1
go_second_1,X,>

get_adding_number,X
get_adding_number,X,<

get_adding_number,_
finish,_,>

// go_second_0 si go_second_1 parcurge pana la al doilea numar
// retinand cat trebuie adaugat
go_second_0,#
go_to_place_0,#,>

go_second_0,X
go_second_0,X,>

go_second_1,#
go_to_place_1,#,>

go_second_1,X
go_second_1,X,>

// go_to_place_0 si go_to_place_1 parcurg al doilea numar pana
// unde am ajuns cu adunarea (cifrele deja parcurse au fost
// inlocuite cu a si b in loc de 0 si 1)
go_to_place_0,0
go_to_place_0,0,>

go_to_place_0,1
go_to_place_0,1,>

go_to_place_0,a
add_0,a,<

go_to_place_0,b
add_0,b,<

go_to_place_0,_
add_0,_,<

go_to_place_1,0
go_to_place_1,0,>

go_to_place_1,1
go_to_place_1,1,>

go_to_place_1,a
add_1,a,<

go_to_place_1,b
add_1,b,<

go_to_place_1,_
add_1,_,<

// go_first_number se intoarce spre dreapta la primul numar
go_first_number,0
go_first_number,0,<

go_first_number,1
go_first_number,1,<

go_first_number,a
go_first_number,a,<

go_first_number,b
go_first_number,b,<

go_first_number,#
get_adding_number,#,<

// adaugam 0 la numarul curent si inlocuim numarul cu a/b pt 0/1
add_0,0
go_first_number,a,<

add_0,1
go_first_number,b,<

add_0,#
translate_right_a,#,>

// adaugam 1 la numarul curent si inlocuim numarul cu a/b pt 0/1
add_1,0
go_first_number,b,<

add_1,1
add_second_1,a,<

add_1,#
translate_right_b,#,>

add_second_1,0
go_first_number,1,<

add_second_1,1
add_second_1,0,<

add_second_1,#
translate_right_1,#,>

// functii pentru translatarea la dreapta a celui de-al doilea numar,
// unde caracterele posibile pot fi 0,1,a,b
translate_right_0,0
translate_right_0,0,>

translate_right_0,1
translate_right_1,0,>

translate_right_0,a
translate_right_a,0,>

translate_right_0,b
translate_right_b,0,>

translate_right_0,_
go_first_number,0,<

translate_right_1,0
translate_right_0,1,>

translate_right_1,1
translate_right_1,1,>

translate_right_1,a
translate_right_a,1,>

translate_right_1,b
translate_right_b,1,>

translate_right_1,_
go_first_number,1,<

translate_right_a,0
translate_right_0,a,>

translate_right_a,1
translate_right_1,a,>

translate_right_a,a
translate_right_a,a,>

translate_right_a,b
translate_right_b,a,>

translate_right_a,_
go_first_number,a,<

translate_right_b,0
translate_right_0,b,>

translate_right_b,1
translate_right_1,b,>

translate_right_b,a
translate_right_a,b,>

translate_right_b,b
translate_right_b,b,>

translate_right_b,_
go_first_number,b,<

// cand ajungem in finish trebuie sa facem clean-up la banda
// sa stergem X-uri si #
// sa transformam a in 0 si b in 1

finish,X
finish,_,>

finish,#
finish,_,>

finish,1
finish,1,>

finish,0
finish,0,>

finish,a
finish,0,>

finish,b
finish,1,>

finish,_
halt,_,-