This is an old revision of the document!


Mașina Turing

Simulatoare de Mașini Turing

Simulatoarele de Mașini Turing sunt unelte foarte utile pentru vizualizarea modului de lucru al unei mașini. Fiecare simulator vine cu propriul său format de input, deci citiți cu atenție specificația.

turingmachinesimulator.com

Un exemplu ușor de folosit este acesta. Mașina Turing de mai sus rescrisă în formatul dorit arată așa:

name: Binary increment
init: q1
accept: q3

q1,0
q1,0,>

q1,1
q1,1,>

q1,_
q2,_,<

q2,0
q3,1,-

q2,1
q2,0,<

q2,_
q3,1,-

Ștergeți tot textul care apare, înlocuiți-l cu descrierea mașinii și apăsați compile. Va apărea o căsuță de input în care puteți scrie cuvântul care va fi inițial pe bandă; apoi apăsați play.

jflap

JFLAP este un program educațional în Java, dezvoltat pentru ilustrarea mai multor concepte de bază din computer science; îl veți găsi util și în anul 3, la Limbaje Formale și Automate. Pentru a face rost de el, completați formularul din secțiunea “Get JFLAP”. Apoi deschideți programul, selectați “Turing Machine”. Aici puteți să definiți propria mașină sub formă de graf sau să deschideți una (File → Open). Mașina Turing de mai sus în format JFLAP:

binary_increment.zip

Exercițiile din cadrul acestui laborator vă cer să descrieți diverse Mașini Turing.

În toate exercițiile convenția este că la începutul rulării, pe bandă se află doar inputul (restul celulelor sunt goale), iar capul de citire e poziționat pe cel mai din stânga simbol.

Pentru exercițiile care menționează că inputul este un număr, acesta e fie numărul zero, fie începe cu o cifră diferită de 0. Cifrele numărului sunt scrise de la stânga la dreapta.

1. Scrieți o Mașină Turing care primește un șir binar și verifică dacă începe și se termină cu simboluri distincte (e.g. 100110110).

Click to display ⇲

Click to hide ⇱

name: ex1
init: q0
accept: q_accept // q_accept = starea Y, q_reject = starea N

// incepem cu cursorul pe prima cifra a sirului binar
// in starea initiala q0 citim cifra 1
q0, 1
// in aceasta situatie mergem in starea q_parcurgere1
// scriem 1 pe banda (ca sa nu modificam sirul)
// ne mutam la dreapta pentru ca vrem sa incepem parcurgerea sirului
q_parcurgere1, 1, >

// La fel procedam cand citim 0 pe prima pozitie din sir
q0, 0
q_parcurgere0, 0, >

// pe urma, starea q_parcurgereX merge pana la finalul sirului, 
// adica pana se intalneste primul caracter gol
// deci, pentru orice caracter 0 sau , cursorul1 se muta la dreapta
// fara a modifica ce e scris pe banda

q_parcurgere1, 1
q_parcurgere1, 1, >

q_parcurgere1, 0
q_parcurgere1, 0, >

// cand insa parcurgerea se termina si ajungem la primul 
// spatiu gol de dupa sir, trebuie sa ne intoarcem o pozitie la stanga,
// adica sa ne mutam pe ultima cifra
// starea in care ajungem va verifica daca ultima cifra este cea opusa celei 
// retinute in starea de parcurgere
q_parcurgere1, _
q_check0, _, <

// Similar, acelasi rationament si pentru parcurgerea ce retine ca prima cifra era 0

q_parcurgere0, 1
q_parcurgere0, 1, >

q_parcurgere0, 0
q_parcurgere0, 0, >

q_parcurgere0, _
q_check1, _, <


// Ajunsi in starea de check, verificam ce este ultima cifra a sirului
// (cea pe care cursorul este pozitionat)
// adica verificam daca este diferita de ce am retinut ca era prima cifra
q_check1, 0
q_reject, 0, -

q_check1, 1
q_accept, 1, -

q_check0, 1
q_reject, 1, -

q_check0, 0
q_accept, 0, -

2. Scrieți o Mașină Turing care primește un șir binar și verifică dacă are lungime impară și simbolul din mijloc este 0 (e.g. 101100011).

Click to display ⇲

Click to hide ⇱

name: ex2
init: q0
accept: q_accept // q_accept = starea Y, q_reject = starea N

// ideea de baza este:
// stergem prima cifra, stergem ultima cifra
// repetam pana ramanem cu 1 sau 0 cifre
q_sterge_prima, 1
q_parcurgere, _, >

q_sterge_prima, 0
q_parcurgere, _, >

q_parcurgere, 0
q_parcurgere, 0, >

q_parcurgere, 1
q_parcurgere, 1, >

q_parcurgere, _
q_sterge_ultima, _, <

q_sterge_ultima, 1
q_parcurgere_invers, _, <

q_sterge_ultima, 0
q_parcurgere_invers, _, <

q_parcurgere_invers, 0
q_parcurgere_invers, 0, <

q_parcurgere_invers, 1
q_parcurgere_invers, 1, <

q_parcurgere_invers, _
q0, _, >

// daca sirul are un numar impar de cifre
// tebuie sa verificam daca am ramas cu o singura cifra pe banda
// adica: ne mutam cu o pozitie mai la dreapta si verificam ce e acolo (cifra sau spatiu gol)

// daca e spatiu gol, pozitia anterioara era mijlocul sirului initial
// si daca pe acea pozitie era 1 => acceptam, daca era 0 => rejectam
q0, 0
q0_0, 0, >

q0_0, _
q_reject, _, <

q0, 1
q0_1, 1, >

q0_1, _
q_accept, _, <

// daca spatiul nu era gol, mai avem de sters cifre din ambele 
// capete pana cand dam de mijlocul sirului initial
q0_0, 0
q_sterge_prima, 0, <

q0_0, 1
q_sterge_prima, 1, <

q0_1, 0
q_sterge_prima, 0, <

q0_1, 1
q_sterge_prima, 1, <

// daca sirul are numar par de cifre,
// masina va ajunge in starea q0 cu un sir gol, 
// caz in care trebuie sa rejecteze
q0, _
q_reject, _, -

3. Rezolvați primele două exerciții pentru input în baza 10.

4. Scrieți o Mașină Turing care primește un șir binar și lasă pe bandă complementul lui (e.g. “100110100” → “011001011”)

Click to display ⇲

Click to hide ⇱

name: ex4
init: q0
accept: q_accept // q_accept = starea H

// idee: parcurgem o data sirul si schimbam 0 in 1 si 1 in 0

q0, _
q_accept, _, <

q0, 1
q0, 0, >

q0, 0
q0, 1, >

5. Scrieți o Mașină Turing care curăță toată banda (atât la stânga cât și la dreapta) și apoi lasă scris doar “1”.

Click to display ⇲

Click to hide ⇱

name: ex5
init: q0
accept: q_accept // q_accept = starea H

q0, 0
q0, 0, <

q0, 1
q0, 1, <

q0, _
q, _, >

q, 0
q, _, >

q, 1
q, _, >

q, _
q_accept, 1, -

6. Scrieți o Mașină Turing care inversează cuvântul primit pe bandă.

Click to display ⇲

Click to hide ⇱

name: ex6
init: q0
accept: q_accept // q_accept = starea H

// extra transition for numbers with only 2 digits
q0, _
replace, X, <

q0, 1
take1, _, >

take1, 0
take1, 0, >

take1, 1
take1, 1, >

take1, _
q0R, U, <

q0, 0
take0, _, >

take0, 0
take0, 0, >

take0, 1
take0, 1, >

take0, _
q0R, Z, <

q0R, 1
take1R, _, <

take1R, 0
take1R, 0, <

take1R, 1
take1R, 1, <

take1R, _
q0, U, >

q0R, 0
take0R, _, <

take0R, 0
take0R, 0, <

take0R, 1
take0R, 1, <

take0R, _
q0, Z, >

// a spce remains in the middle of the word
q0R, _
go_start, X, <

go_start, _
replace, _, >

go_start, Z
go_start, Z, <

go_start, U
go_start, U, <

replace, Z
replace0, _, >

replace, X
replace_current, _, >

replace, U
replace1, _, >

replace0, Z
replace0, 0, >

replace0, U
replace1, 0, >

replace1, Z
replace0, 1, >

replace1, U
replace1, 1, >

replace1, X
replace_current, 1, >

replace0, X
replace_current, 0, >

replace_current, Z
replace_current, 0, >

replace_current, U
replace_current, 1, >

replace_current, _
q_accept, _, <

7. Scrieți o Mașină Turing care primește un șir de “X”-uri și verifică dacă lungimea acestuia este o putere a lui 2.

Click to display ⇲

Click to hide ⇱

name: ex7
init: q0
accept: q_accept // q_accept = starea Y, q_reject = starea N

// idea:
// start with one zero, then double the number of zeros as shown below:
// 0000XXXXX <- 4 zeros
// A000AXXXX
// AA00AAXXX
// AAA0AAAXX
// AAAAAAAXX
// 0000000XX <- 8 zeros

// 0000000XX
// A000000XX
// A000000AX
// AA00000AX
// AA00000AA
// AAA0000AA -> we can't find another X to match with the newely added A => reject

// to accept, the number must look like: AAAAAAAA before turning the A to 0


// start by making the first character a 0
q0, X
double0, 0, -

// if there is no more zero that should be doubled,
// it means we made all of the characters to A
// which means that the lenght of the input was 2^k
double0, _
q_accept, _, -

// try to find a zero and mark it with A
double0, A
double0, A, >

double0, 0
findX, A, >

// once a zero was found and marked, search for its pair/search for an X
findX, A
findX, A, >

findX, 0
findX, 0, >

// when a pair is found, mark it and return to the start of the tape
findX, X
goback, A, <

// when no other X can be found to double the last 0 that was turned to an A
// then it means we don't have a length of 2^k, so reject
findX, _
q_reject, _, -

goback, A
goback, A, <

goback, 0
goback, 0, <

goback, _
double0, _, >

// after doubling all the zeros at the begining
// change all As to zeros
double0, X
turnAto0, X, <

turnAto0, A
turnAto0, 0, <

turnAto0, _
double0, _, >

8. Scrieți o Mașină Turing care primește un șir de paranteze “(”, “)” și verifică dacă sunt echilibrate.

Click to display ⇲

Click to hide ⇱

name: ex8
init: q0
accept: q_accept // q_accept = starea Y, q_reject = starea N

// (((()))())
// idea: gasim ultima paranteza '(' si o combinam cu prima paranteza ')' care o urmeza
// parantezele deja imperecheate se marcheaza cu X
q0, (
q0, (, >

q0, )
q0, ), >

q0, _
find(, _, <

q0, X
q0, X, >

find(, X
find(, X, <

find(, )
find(, ), <

find(, (
find), X, >

find), X
find), X, >

find), (
find), (, >

find), )
gostart, X, <

find), _
q_reject, _, -


gostart, )
gostart, ), <

gostart, (
gostart, (, <

gostart, X
gostart, X, <

gostart, _
q0, _, >

// acceptam cand nu mai exista paranteze ( si doar X-uri au ramas pe banda
find(, _
search_nonX, _, >

search_nonX, X
search_nonX, X, >

search_nonX, (
q_reject, (, -

search_nonX, )
q_reject, ), -

search_nonX, _
q_accept, _, -

9. Scrieți o Mașină Turing care primește un număr în baza 2 și verifică dacă e divizibil cu 5.

Click to display ⇲

Click to hide ⇱

name: ex9
init: q0
accept: rest0 // rest0 = starea Y

q0, 1
rest1, 1, >

q0, 0
rest0, 0, >

rest1, 0
rest2, 0, >

rest1, 1
rest3, 1, >

rest2, 0
rest4, 0, >

rest2, 1
rest0, 1, >

rest3, 0
rest1, 0, >

rest3, 1
rest2, 1, >

rest4, 0
rest3, 0, >

rest4, 1
rest4, 1, >

rest0, 0
rest0, 0, >

rest0, 1
rest1, 1, >

10. Scrieți o Mașină Turing care primește un cuvânt binar, găsește primul simbol “0” și inserează un “1” în stânga lui (deci tot ce apare la dreapta va trebui mutat cu o poziție).

Click to display ⇲

Click to hide ⇱

name: ex10
init: q0
accept: q_accept // q_accept = starea H

// parcurgem sirul pana gasim un zero fara a il modifica
q0, 1
q0, 1, >

// gasim un 0, scriem 1 in locul lui peste el
// si urmeaza sa mutam toate celelalte caractere cu o pozitie la dreapta
q0, 0
q_replace_0, 1, >

// daca nu auu existat zerouri, acceptam fara a face modificari
q0, _
q_accept, _, -

// schimbam cifra curenta cu caracterul retinut in stare
// si o retinem ca sa o putem scrie pe pozitia urmatoare
q_replace_0, 0
q_replace_0, 0, >

q_replace_0, 1
q_replace_1, 0, >

q_replace_1, 0
q_replace_0, 1, >

q_replace_1, 1
q_replace_1, 1, >

// cand ajungem la finalul sirului, doar scriem caracterul retinut si acceptam
q_replace_0, _
q_accept, 0, -

q_replace_1, _
q_accept, 1, -

11. Scrieți o Mașină Turing care primește două numere în baza 2, big-endian, separate de un # și lasă pe bandă suma lor (e.g. “1011#11001” → “100100”).

Click to display ⇲

Click to hide ⇱

name: ex11
init: q1
accept: halt

// q1 parcurge primul numar
// pana la separatorul dintre numere
q1,0
q1,0,>

q1,1
q1,1,>

q1,#
get_adding_number,#,<

// get_adding_number ia urmatorul digit din primul numar
// pentru a-l adauga la al doilea numar, si il inlocuieste cu
// un X (care inseamna ca am folosit digit-ul)
get_adding_number,0
go_second_0,X,>

get_adding_number,1
go_second_1,X,>

get_adding_number,X
get_adding_number,X,<

get_adding_number,_
finish,_,>

// go_second_0 si go_second_1 parcurge pana la al doilea numar
// retinand cat trebuie adaugat
go_second_0,#
go_to_place_0,#,>

go_second_0,X
go_second_0,X,>

go_second_1,#
go_to_place_1,#,>

go_second_1,X
go_second_1,X,>

// go_to_place_0 si go_to_place_1 parcurg al doilea numar pana
// unde am ajuns cu adunarea (cifrele deja parcurse au fost
// inlocuite cu a si b in loc de 0 si 1)
go_to_place_0,0
go_to_place_0,0,>

go_to_place_0,1
go_to_place_0,1,>

go_to_place_0,a
add_0,a,<

go_to_place_0,b
add_0,b,<

go_to_place_0,_
add_0,_,<

go_to_place_1,0
go_to_place_1,0,>

go_to_place_1,1
go_to_place_1,1,>

go_to_place_1,a
add_1,a,<

go_to_place_1,b
add_1,b,<

go_to_place_1,_
add_1,_,<

// go_first_number se intoarce spre dreapta la primul numar
go_first_number,0
go_first_number,0,<

go_first_number,1
go_first_number,1,<

go_first_number,a
go_first_number,a,<

go_first_number,b
go_first_number,b,<

go_first_number,#
get_adding_number,#,<

// adaugam 0 la numarul curent si inlocuim numarul cu a/b pt 0/1
add_0,0
go_first_number,a,<

add_0,1
go_first_number,b,<

add_0,#
translate_right_a,#,>

// adaugam 1 la numarul curent si inlocuim numarul cu a/b pt 0/1
add_1,0
go_first_number,b,<

add_1,1
add_second_1,a,<

add_1,#
translate_right_b,#,>

add_second_1,0
go_first_number,1,<

add_second_1,1
add_second_1,0,<

add_second_1,#
translate_right_1,#,>

// functii pentru translatarea la dreapta a celui de-al doilea numar,
// unde caracterele posibile pot fi 0,1,a,b
translate_right_0,0
translate_right_0,0,>

translate_right_0,1
translate_right_1,0,>

translate_right_0,a
translate_right_a,0,>

translate_right_0,b
translate_right_b,0,>

translate_right_0,_
go_first_number,0,<

translate_right_1,0
translate_right_0,1,>

translate_right_1,1
translate_right_1,1,>

translate_right_1,a
translate_right_a,1,>

translate_right_1,b
translate_right_b,1,>

translate_right_1,_
go_first_number,1,<

translate_right_a,0
translate_right_0,a,>

translate_right_a,1
translate_right_1,a,>

translate_right_a,a
translate_right_a,a,>

translate_right_a,b
translate_right_b,a,>

translate_right_a,_
go_first_number,a,<

translate_right_b,0
translate_right_0,b,>

translate_right_b,1
translate_right_1,b,>

translate_right_b,a
translate_right_a,b,>

translate_right_b,b
translate_right_b,b,>

translate_right_b,_
go_first_number,b,<

// cand ajungem in finish trebuie sa facem clean-up la banda
// sa stergem X-uri si #
// sa transformam a in 0 si b in 1

finish,X
finish,_,>

finish,#
finish,_,>

finish,1
finish,1,>

finish,0
finish,0,>

finish,a
finish,0,>

finish,b
finish,1,>

finish,_
halt,_,-

12. Scrieți o Mașină Turing care primește un șir binar și lasă pe bandă, după un caracter “#”, numărul de 0-uri, în bază 2 (e.g. “100010110” → “100010110#101”).

Click to display ⇲

Click to hide ⇱

name: ex12
init: q1
accept: halt

// q1 parcurge primul numar
// pana la final
q1,0
q1,0,>

q1,1
q1,1,>

q1,_
init,#,>

// init adauga incepe numaratoare de la 0
init,_
find_0,0,<

// find_0 cauta un 0 sa il numere
find_0,1
find_0,1,<

find_0,X
find_0,X,<

find_0,#
find_0,#,<

find_0,0
go_add_1,X,>

find_0,_
finish,_,>

go_add_1,0
go_add_1,0,>

go_add_1,1
go_add_1,1,>

go_add_1,X
go_add_1,X,>

go_add_1,#
go_add_1,#,>

go_add_1,_
add_1,_,<

// go_first_number se intoarce spre dreapta la primul numar
go_first_number,0
go_first_number,0,<

go_first_number,1
go_first_number,1,<

go_first_number,#
find_0,#,<

// adaugam 1 la counter
add_1,0
go_first_number,1,<

add_1,1
add_1,0,<

add_1,#
translate_right_1,#,>

// functii pentru translatarea la dreapta a celui de-al doilea numar,
// unde caracterele posibile pot fi 0,1,a,b
translate_right_0,0
translate_right_0,0,>

translate_right_0,1
translate_right_1,0,>

translate_right_0,_
go_first_number,0,<

translate_right_1,0
translate_right_0,1,>

translate_right_1,1
translate_right_1,1,>

translate_right_1,_
go_first_number,1,<

// cand ajungem in finish trebuie sa facem clean-up la banda
finish,X
finish,0,>

finish,1
finish,1,>

finish,0
finish,0,>

finish,#
halt,#,-