Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

iocla:laboratoare:laborator-07 [2020/10/09 22:50]
darius.mihai
— (current)
Line 1: Line 1:
-====== Laborator 07: Apeluri de funcții ====== 
  
-În acest laborator vom prezenta modul în care se realizează apeluri de funcții. Vom vedea cum putem folosi instrucțiunile ''​call''​ și ''​ret''​ pentru a realiza apeluri de funcții și cum folosim stiva pentru a transmite parametrii unei funcții. 
- 
-Laboratorul este de forma //learn by doing//, partea practică alternând între secțiuni de tip tutorial, cu parcurgere pas cu pas și prezentarea soluției, și exerciții care trebuie să fie rezolvate. 
- 
- 
- 
-===== Cunoștințe și abilități ce vor fi dobândite ===== 
- 
-  * Traducerea apelului și implementării unei funcții din limbajul C în limbaj de asamblare 
-  * Transmiterea parametrilor in diferite arhitecturi. 
-  * Folosirea instrucțiunilor ''​call''​ și ''​ret''​ pentru a realiza un apel de funcție 
-  * Implementarea unei funcții în limbaj de asamblare 
-  * Folosirea stivei pentru a transmite parametrii unei funcții 
-  * Apelarea unei funcții externe (aflată în biblioteca standard C) din limbaj de asamblare 
- 
-===== Transmiterea Parametrilor ===== 
-Cand vine vorba de a chema o functie cu parametrii exista doua mari optiuni de plasare a acestora: 
- 
-1. **Plasarea in registre** - aceasta metoda, in mod intuitiv, presupune transmiterea parametrilor cu ajutorul registrelor. ​ 
-              
-**Avantaje** 
-  * Este foarte usor de folosit atunci cand numarul parametrilor este mic. 
-  * Este foarte rapida, intrucat parametrii sunt imediat accesibili din registre. 
-        ​ 
-**Dezavantaje** 
-  * Din cauza faptului ca exista un numar limitat de registre, numarul de parametrii ai unei functii ajunge sa fie limitat. 
-  * O alta problema o reprezinta faptul ca e foarte probabil ca unele registre sa fie folosite in interiorul functiei apelate. Prin urmare, e necesara salvarea temporara a registrelor inainte de a face apelul de functie. Ei bine, cel de-al doilea avantaj enumerat dispare, deoarece accesul la stiva presupune lucru cu memoria, adica latenta crescuta. 
- 
-2.**Plasarea pe stiva** - aceasta metoda presupune push-uirea pe stiva a tuturor parametrilor. ​ 
- 
-**Avantaje** 
-  * Pot fi transmisi oricati parametrii. 
-**Dezavantaje** 
-  * Este lenta intrucat se face acces la memorie. 
-  * Mai complicata din punct de vedere al accesului la parametrii. ​ 
- 
-<note tip>​Pentru arhitecturiile **32-bit** se foloseste metoda plasarii pe stiva, iar pentru cele **64-bit** se foloseste metoda plasarii in registre. Noi vom folosi conventia de la 32-bit architecture.</​note>​ 
- 
-    ​ 
-        ​ 
-===== Apelul unei funcții ===== 
- 
-Atunci când apelăm o funcție, pașii sunt următorii: 
-  * Punem argumentele pe stivă, apelul de tip push fiind în ordinea inversă în care sunt trimiși ca argumente funcției. 
-  * Apelăm call. 
-  * Restaurăm stiva la sfârșitul apelului. 
- 
-=== Funcționarea stivei === 
- 
-După cum știm, operațiile pe stivă sunt de două tipuri: 
-  * ''​push val''​ în care valoarea ''​val''​ este plasată pe stivă 
-  * ''​pop reg/​mem''​ în care ce se găsește în vârful stivei se plasează în registru sau într-o zonă de memorie 
- 
-În momentul în care se face ''​push''​ spunem că stiva **crește** (se adaugă elemente). În mod oarecum paradoxal însă, pointerul de stivă (indicat de registrul ''​esp''​ pe 32 de biți) scade. Acest lucru se întâmplă întrucât stiva crește în jos, de la adrese mari către adrese mici. 
- 
-La fel, în momentul în care facem ''​pop''​ spunem că stiva **scade** (se scot elemente). Acum pointer-ul de stivă (indicat de registrul ''​esp''​ pe 32 de biți) crește. 
- 
-Un sumar al acestui lucru este explicat foarte bine la acest link: https://​en.wikibooks.org/​wiki/​X86_Disassembly/​The_Stack 
- 
-Spre exemplu, daca avem functia **foo** cu urmatoarea semnatura (in limbaj C): 
- 
-<​code>​ 
-int foo(int a, int b, int c); 
-</​code>​ 
- 
-Apelul acestei functii va arata astfel: 
- 
-<code asm> 
- 
-mov ecx, [c]     ; luam valoarea parametrului c dintr-o zona de memorie 
-mov ebx, [b] 
-mov eax, [a] 
- 
-push ecx         ; punem parametrii in ordine inversa, incepand cu c 
-push ebx         ; apoi b 
-push eax         ; apoi a 
-call foo         ; apelam functia 
-add esp, 12 
- 
-</​code>​ 
-===== Apelatul în cadrul apelului unei funcții ===== 
- 
-Atunci când apelăm o funcție spunem că funcția care apelează (contextul care apelează) se cheamă **apelant** (sau **caller**) iar funcția apelată se cheamă **apelat** (sau **callee**). Până acum am discutat despre cum arată lucrurile la nivelul apelantului (cum construim stiva acolo). Haideți să urmărim ce se întâmplă la nivelul apelatului. 
- 
-Până în momentul instrucțiunii ''​call''​ stiva conține parametrii funcției. Apelul ''​call''​ poate fi echivalat grosier următoarei secvențe:<​code>​ 
-    push eip 
-    jmp function_name 
-</​code>​ 
- 
-Adică și apelul ''​call''​ folosește în continuare stiva și salvează adresa următoarei instrucțiuni,​ cea de după ''​call''​ numită și instrucțiunea de retur sau adresa de retur (//return address//). Aceasta este necesară pentru a ști, în apelat, unde să revenim. 
- 
-Suplimentar,​ în apelat, la începutul său (numit preambul, //​preamble//​) se salvează frame pointer-ul (în arhitectura i386 este vorba de registrul ''​ebp''​) urmând ca frame pointer-ul să refere adresa curentă de pe stivă (adică tocmai fostul frame pointer). Deși nu este obligatorie,​ salvarea frame pointer-ului ajută la debugging și este în cele mai multe cazuri folosită. Din aceste motive, orice apel de funcție va avea în general, preambulul:<​code>​ 
-    push ebp 
-    mov ebp, esp 
-</​code>​ 
- 
-Aceste modificări au loc în apelat. De aceea este responsabilitatea apelatului să restaureze stiva la vechea sa valoare. De aceea este uzuală existența unui epilog care să readucă stiva la starea sa inițială; acest epilog este:<​code>​ 
-    leave 
-</​code>​ 
- 
-În acest moment stiva este ca la începutul funcției, adică imediat după ''​call'',​ referind adresa de retur. Urmează apelul<​code>​ 
-    ret 
-</​code>​ 
-care este grosier echivalentul instrucțiunii:<​code>​ 
-    pop eip 
-</​code>​ 
-Adică ia valoarea din vârful stivei și o plasează în ''​eip''​ urmând continuarea execuției programului de la acea adresă. 
- 
-Spre exemplu, definitia si corpul functiei foo, care realizeaza suma a 3 numere, vor arata astfel: 
- 
-<code asm> 
- 
-foo: 
-    push ebp 
-    mov ebp, esp 
-    ​ 
-    mov eax, [ebp + 8] 
-    mov ebx, [ebp + 12] 
-    mov ecx, [ebp + 16] 
-    ​ 
-    add eax, ebx 
-    add eax, ecx 
-    ​ 
-    leave 
-    ret 
- 
-</​code>​ 
- 
-**Remarcati:​** 
- 
-1. O functie se defineste printr-un label. 
- 
-2. Dupa preambulul functiei, stiva arata in felul urmator: 
- 
-{{ :​iocla:​laboratoare:​function_stack1.jpg?​400 |}} 
- 
-3. De observat că pe parcursul execuției funcției, ceea ce nu se schimbă este poziția frame pointer-ul. Acesta este și  
-motivul denumirii sale: pointează la frame-ul curent al funcției. De aceea este comun ca accesarea parametrilor unei  
-funcții să se realizeze prin intermediul frame pointer-ului. Presupunând un sistem pe 32 de biți și parametri de  
-dimensiunea cuvântului procesorului (32 de biți, 4 octeți) vom avea: 
-      * primul argument se găsește la adresa ''​ebp+8''​ 
-      * al doilea argument se găsește la adresa ''​ebp+12''​ 
-      * al treilea argument se găsește la adresa ''​ebp+16''​ 
-      * etc. 
- 
-Acesta este motivul pentru care, pentru a obține parametrii funcției ''​foo''​ în registrele ''​eax'',​ ''​ebx'',​ ''​ecx'', ​ 
-folosim construcțiile:<​code asm> 
-           mov eax, dword [ebp+8] ​  ; primul argument in eax 
-           mov ebx, dword [ebp+12] ​ ; al doilea argument in ebx 
-           mov ecx, dword [ebp+16] ​ ; al treilea argument in ecx  
-           </​code>​ 
-            
-4. Valoare de retur a unei functii se plaseaza in registre (in general in ''​eax''​). 
-   * Daca valoarea de retur este pe **8 biti** rezultatul functiei se plaseaza in ''​al''​. 
-   * Daca valoarea de retur este pe **16 biti** rezultatul functiei se plaseaza in ''​ax''​. 
-   * Daca valoarea de retur este pe **32 biti** rezultatul functiei se plaseaza in ''​eax''​. 
-   * Daca valoarea de retur este pe **64 biti** rezultatul se plaseaza in registrele ''​edx''​ si ''​eax''​. Cei mai semnificativi 32 de biti se plaseaza in ''​edx'',​ iar restul in registrul ''​eax''​. 
-  //De asemnea, in unele cazuri, se poate returna o adresa de memorie catre stiva/heap, sau alte zone de memorie, care refera obiectul dorit in urma apelului functiei.// 
- 
- 
-5. O functie foloseste aceleasi registre hardware, asadar, la iesirea din functie valorile registrelor nu mai sunt aceleasi. 
-Pentru a evita aceasta situatie, se pot salva unele/toate registrele pe stiva (mai multe in [[iocla:​laboratoare:​laborator-06|]]). 
- 
-===== Exerciții ===== 
- 
-În cadrul exercițiilor vom folosi [[http://​elf.cs.pub.ro/​asm/​res/​laboratoare/​lab-07-tasks.zip|arhiva de laborator]]. 
- 
-Descărcați arhiva, decomprimați-o și accesați directorul aferent. 
- 
-==== 0. Recapitulare:​ Șirul lui Fibonacci ==== 
- 
-Completați fișierul ''​fibo.asm''​ din arhivă pentru a realiza un program care afișează primele N numere din șirul lui Fibonacci. 
- 
-Aveți voie să folosiți doar memorie alocată pe stivă. 
- 
-==== 1. Hello, world! ==== 
- 
-În SASM deschideți fișierul ''​NASMHello.asm'',​ fișier din instalarea implicită de SASM și asamblați-l și rulați-l. Observați afișarea mesajului //Hello, world!// 
- 
-<note tip> 
-Pentru deschiderea fișierului,​ accesați în SASM, meniul ''​File''​ și apoi opțiunea ''​Open''​. Vi se va deschide un file browser în directorul cu fișierele din instalarea implicită de SASM. De acolo veți putea deschide fișierul ''​NASMHello.asm''​. 
- 
-Pentru asamblare/​rulare puteți folosi opțiunea ''​Build''​ din meniu, sau direct tasta ''​F9''​. 
- 
-Il mai puteti gasi aici  
- 
-https://​github.com/​Dman95/​SASM/​blob/​master/​Windows/​Projects/​NASMHello.asm. 
-</​note>​ 
- 
-Deschideți în SASM fișierul ''​hello-world.asm''​ din arhiva de laborator. Asamblați-l și rulați-l și pe acesta și observați comportamentul. 
- 
-Sunt câteva diferențe între cele două programe: 
-  * Programul ''​hello-world.asm''​ folosește apelul funcției ''​puts''​ (funcție externă modulului curent) pentru a efectua afișarea. Pentru aceasta pune argumentul pe stivă și apelează funcția. 
-  * Variabila ''​msg''​ din programul ''​hello-world.asm''​ conține octetul ''​10''​. Acesta simbolizează caracterul //​line-feed//,​ mai cunoscut și sub forma ''​\n'',​ folosit pentru a adăuga o linie nouă pe Linux. 
- 
-Încheierea cu ''​\n''​ este, în general, utilă pentru afișarea șirurilor. Funcția ''​puts''​ pune automat o linie nouă după șirul afișat, însă aceasta trebuie adăugată explicit în cazul folosirii funcției ''​printf''​. 
- 
-==== 2. Dezasamblarea unui program scris în C ==== 
- 
-După cum spuneam, în final, totul ajunge în limbaj de asamblare (ca să fim 100% corecți, totul ajunge cod mașină care are o corespondență destul de bună cu codul asamblare). Adesea ajungem să avem acces doar la codul obiect al unor programe și vrem să inspectăm modul în care arată. 
- 
-Pentru a observa acest lucru, haideți să compilăm până la codul obiect un program scris în C și apoi să-l dezasamblăm. Este vorba de programul ''​test.c''​ din arhiva de laborator. 
- 
-<note tip> 
-Pentru a compila un fișier cod sursă C/C++ în linia de comandă, urmați pașii: 
-  - Deschideți un terminal. (shortcut ''​Ctrl+Alt+T''​) 
-  - Accesați directorul în care aveți codul sursă. 
-  - Folosiți comanda<​code>​ 
-gcc -m32 -o <​executabil>​ <​nume-fisier>​ 
-</​code>​ unde ''<​nume-fisier>''​ este numele fișierului iar ''<​executabil>''​ este executabilul rezultat. 
- 
-  - Dacă doriți **doar** să compilați fișierul (**fără** să-l link-ați), atunci folosiți comanda<​code>​ 
-gcc -m32 -c -o <​fisier-obiect>​ <​nume-fisier>​ 
-</​code>​ unde ''<​nume-fisier>''​ este numele fișierului iar ''<​fisier-obiect>''​ este fișierul obiect rezultat. 
-</​note>​ 
- 
-În cazul nostru, întrucât dorim doar să compilăm fișierul ''​test.c''​ la modulul obiect, vom accesa din terminal directorul în care se găsește fișierul și apoi vom rula comanda<​code>​ 
-gcc -m32 -c -o test.o test.c 
-</​code>​ 
-În urma rulării comenzii de mai sus în directorul curent vom avea fișierul obiect ''​test.o''​. 
- 
-Putem obține și forma în limbaj de asamblare a acestuia folosind comanda<​code>​ 
-gcc -m32 -masm=intel -S -o test.asm test.c 
-</​code>​ 
-În urma rulării comenzii de mai sus obținem fișierul ''​test.asm''​ pe care îl putem vizualiza folosind comanda<​code>​ 
-cat test.asm 
-</​code>​ 
- 
-Pentru a dezasambla codul unui modul obiect vom folosi un utilitar frecvent întâlnit în lumea Unix: ''​objdump''​. Pentru dezasamblare,​ vom rula comanda<​code>​ 
-objdump -M intel -d <​path-to-obj-file>​ 
-</​code>​ 
-unde ''<​path-to-obj-file>''​ este calea către fișierul obiect ''​test.o''​. 
- 
-Veți obține un output similar celui de mai jos 
- 
-<​code>​ 
- 
-2-test] $ objdump -M intel -d test.o ​                                                                                                                                     ​ 
- 
-test.o: ​    file format elf32-i386 
- 
-Disassembly of section .text: 
- 
-0000054d <​second_func>:​ 
- ​54d: ​  ​55 ​                     push   ebp 
- ​54e: ​  89 e5                   ​mov ​   ebp,esp 
- ​550: ​  e8 a6 00 00 00          call   5fb <​__x86.get_pc_thunk.ax>​ 
- ​555: ​  05 ab 1a 00 00          add    eax,0x1aab 
- ​55a: ​  8b 45 08                mov    eax,DWORD PTR [ebp+0x8] 
- ​55d: ​  8b 10                   ​mov ​   edx,DWORD PTR [eax] 
- ​55f: ​  8b 45 0c                mov    eax,DWORD PTR [ebp+0xc] 
- ​562: ​  01 c2                   ​add ​   edx,eax 
- ​564: ​  8b 45 08                mov    eax,DWORD PTR [ebp+0x8] 
- ​567: ​  89 10                   ​mov ​   DWORD PTR [eax],edx 
- ​569: ​  ​90 ​                     nop 
- ​56a: ​  ​5d ​                     pop    ebp 
- ​56b: ​  ​c3 ​                     ret    ​ 
- 
-0000056c <​first_func>:​ 
- ​56c: ​  ​55 ​                     push   ebp 
- ​56d: ​  89 e5                   ​mov ​   ebp,esp 
- ​56f: ​  ​53 ​                     push   ebx 
- ​570: ​  83 ec 14                sub    esp,0x14 
- ​573: ​  e8 83 00 00 00          call   5fb <​__x86.get_pc_thunk.ax>​ 
- ​578: ​  05 88 1a 00 00          add    eax,0x1a88 
- ​57d: ​  c7 45 f4 03 00 00 00    mov    DWORD PTR [ebp-0xc],​0x3 
- ​584: ​  83 ec 0c                sub    esp,0xc 
- ​587: ​  8d 90 80 e6 ff ff       ​lea ​   edx,​[eax-0x1980] 
- ​58d: ​  ​52 ​                     push   edx 
- ​58e: ​  89 c3                   ​mov ​   ebx,eax 
- ​590: ​  e8 4b fe ff ff          call   3e0 <​puts@plt>​ 
- ​595: ​  83 c4 10                add    esp,0x10 
- ​598: ​  83 ec 08                sub    esp,0x8 
- ​59b: ​  ff 75 f4                push   DWORD PTR [ebp-0xc] 
- ​59e: ​  8d 45 08                lea    eax,​[ebp+0x8] 
- ​5a1: ​  ​50 ​                     push   eax 
- ​5a2: ​  e8 a6 ff ff ff          call   54d <​second_func>​ 
- ​5a7: ​  83 c4 10                add    esp,0x10 
- ​5aa: ​  8b 45 08                mov    eax,DWORD PTR [ebp+0x8] 
- ​5ad: ​  8b 5d fc                mov    ebx,DWORD PTR [ebp-0x4] 
- ​5b0: ​  ​c9 ​                     leave  ​ 
- ​5b1: ​  ​c3 ​                     ret    
- 
-000005b2 <​main>:​ 
- ​5b2: ​  8d 4c 24 04             ​lea ​   ecx,​[esp+0x4] 
- ​5b6: ​  83 e4 f0                and    esp,​0xfffffff0 
- ​5b9: ​  ff 71 fc                push   DWORD PTR [ecx-0x4] 
- ​5bc: ​  ​55 ​                     push   ebp 
- ​5bd: ​  89 e5                   ​mov ​   ebp,esp 
- ​5bf: ​  ​53 ​                     push   ebx 
- ​5c0: ​  ​51 ​                     push   ecx 
- ​5c1: ​  e8 8a fe ff ff          call   450 <​__x86.get_pc_thunk.bx>​ 
- ​5c6: ​  81 c3 3a 1a 00 00       ​add ​   ebx,0x1a3a 
- ​5cc: ​  83 ec 0c                sub    esp,0xc 
- ​5cf: ​  6a 0f                   ​push ​  0xf 
- ​5d1: ​  e8 96 ff ff ff          call   56c <​first_func>​ 
- ​5d6: ​  83 c4 10                add    esp,0x10 
- ​5d9: ​  83 ec 08                sub    esp,0x8 
- ​5dc: ​  ​50 ​                     push   eax 
- ​5dd: ​  8d 83 8e e6 ff ff       ​lea ​   eax,​[ebx-0x1972] 
- ​5e3: ​  ​50 ​                     push   eax 
- ​5e4: ​  e8 e7 fd ff ff          call   3d0 <​printf@plt>​ 
- ​5e9: ​  83 c4 10                add    esp,0x10 
- ​5ec: ​  b8 00 00 00 00          mov    eax,0x0 
- ​5f1: ​  8d 65 f8                lea    esp,​[ebp-0x8] 
- ​5f4: ​  ​59 ​                     pop    ecx 
- ​5f5: ​  ​5b ​                     pop    ebx 
- ​5f6: ​  ​5d ​                     pop    ebp 
- ​5f7: ​  8d 61 fc                lea    esp,​[ecx-0x4] 
- ​5fa: ​  ​c3 ​                     ret    ​ 
- 
- 
-</​code>​ 
- 
-Există multe alte utilitare care permit dezasamblare de module obiect, majoritatea cu interfața grafică și oferind și suport pentru debugging. ''​objdump''​ este un utilitar simplu care poate fi rapid folosit în linia de comandă. 
- 
-Este interesant de urmărit, atât în fișierul ''​test.asm''​ cât și în dezasamblarea sa, modul în care se face un apel de funcție, lucru despre care vom discuta în continuare. 
- 
- 
-==== 3. Afișarea unui șir ==== 
- 
-Pentru afișarea unui string putem folosi macro-ul intern ''​PRINTF32''​. Sau putem folosi o funcție precum ''​puts''​. În fișierul ''​print-string.asm''​ este implementată afișarea unui string folosind macro-ul ''​PRINTF32''​. 
- 
-Urmărind fișierul ''​hello-world.asm''​ ca exemplu, implementați afișarea șirului folosind și ''​puts''​. 
- 
-<note tip> 
-Urmăriți și indicațiile din secțiunea [[http://​ocw.cs.pub.ro/​courses/​iocla/​laboratoare/​laborator-07?&#​apelul_unei_functii|Apelul unei funcții]]. 
-</​note>​ 
- 
-==== 4. Afișarea lungimii unui șir ==== 
- 
-Programul ''​print-string-len.asm''​ afișează lungimea unui șir folosind macro-ul ''​PRINTF32''​. Calculul lungimii șirului ''​mystring''​ are loc în cadrul programului (este deja implementat). 
- 
-Implementați programul pentru a face afișarea lungimii șirului folosind funcția ''​printf''​. 
- 
-La sfârșit veți avea afișată de două ori lungimea șirului: inițial cu apelul macro-ului ''​PRINTF32''​ și apoi cu apelul funcției externe ''​printf''​. 
- 
-<note tip> 
-Gândiți-vă că apelul ''​printf''​ este de forma ''​%%printf("​String length is %u\n", len);​%%''​. Trebuie să construiți stiva pentru acest apel. 
- 
-Pașii de urmat sunt: 
-  - Marcarea simbolului ''​printf''​ ca simbol extern. 
-  - Definirea șirului de formatare ''​%%"​String length is %u", 10, 0%%''​. 
-  - Realizarea apelului funcției ''​printf'',​ adică: 
-    - Punerea celor două argumente pe stivă: șirul de formatarea și lungimea. 
-    - Apelul ''​printf''​ folosind ''​call''​. 
-    - Restaurarea stivei. 
- 
-Lungimea șirului se găsește în registrul ''​ecx''​. 
-</​note>​ 
- 
-==== 5. Afișarea șirului inversat ==== 
- 
-În soluția de mai sus adăugați funcția ''​reverse_string''​ astfel încât să aveți un listing similar celui de mai jos:<​code>​ 
-[...] 
-section .text 
-global main 
- 
-reverse_string:​ 
-    push ebp 
-    mov ebp, esp 
- 
-    mov eax, dword [ebp+8] 
-    mov ecx, dword [ebp+12] 
-    add eax, ecx 
-    dec eax 
-    mov edx, dword [ebp+16] 
- 
-copy_one_byte:​ 
-    mov bl, byte [eax] 
-    mov byte [edx], bl 
-    dec eax 
-    inc edx 
-    loopnz copy_one_byte 
- 
-    inc edx 
-    mov byte [edx], 0 
- 
-    leave 
-    ret 
- 
-main: 
-    push ebp 
-    mov ebp, esp 
-[...] 
-</​code>​ 
- 
-<note important>​ 
-Când copiați funcția ''​reverse_string''​ în programul vostru, rețineți că fucția începe la eticheta ''​reverse_string''​ și se oprește la eticheta ''​main''​. Eticheta ''​copy_one_byte''​ este parte a funcției ''​reverse_string''​. 
-</​note>​ 
- 
-Funcția ''​reverse_string''​ inversează un șir și are următoarea signatură: ''​void reverse_string(const char *src, size_t len, char *dst);''​. Astfel ca primele ''​len''​ caractere și șirul ''​src''​ sunt inversate în șirul ''​dst''​. 
- 
-Realizați inversarea șirului ''​mystring''​ într-un nou șir și afișați acel nou șir. 
- 
-<note tip> 
-Pentru a defini un nou șir, recomandăm ca, în secțiunea de date să folosiți construcția<​code>​ 
-    store_string times 64 db 0 
-</​code>​ 
-Construcția creează un șir de 64 de octeți de zero, suficient pentru a stoca inversul șirului. 
- 
-Apelul echivalent în C al funcției este ''​reverse_string(mystring,​ ecx, store_string);''​. În registrul ''​ecx''​ am presupus că este calculată lungimea șirului. 
- 
-Nu puteți folosi direct valoarea ''​ecx''​ în forma ei curentă. După apelul funcției ''​printf''​ pentru afișare numărului valoarea ''​ecx''​ se pierde. Ca să o păstrați, aveți două opțiuni: 
-  - Stocați valoarea registrului ''​ecx''​ în prealabil pe stivă (folosind ''​push ecx''​ înaintea apelului ''​printf''​) și apoi să o restaurați după apelul ''​printf''​ (folosind ''​pop ecx''​). 
-  - Stocați valoarea registrului ''​ecx''​ într-o variabilă globală, pe care o definiți în secțiunea ''​.data''​. 
- 
-Nu puteți folosi un alt registru pentru că sunt șanse foarte mari ca și acel registru să fie modificat de apelul ''​printf''​ pentru afișarea lungimii șirului. 
-</​note>​ 
- 
- 
-==== 6. Implementarea funcției toupper ==== 
- 
-Ne propunem implementarea funcției ''​toupper''​ care traduce literele mici în litere mari. Pentru aceasta, porniți de la fișierul ''​toupper.asm''​ din arhiva de exerciții a laboratorului și completați corpul funcției ''​toupper''​. 
- 
-Șirul folosit este ''​mystring''​ și presupunem că este un șir valid. Acest șir este transmis ca argument funcției ''​toupper''​ în momentul apelului. 
- 
-Faceți înlocuirea //in place//, nu este nevoie de un alt șir. 
- 
-<note tip> 
-Ca să traduceți o litera mică în literă mare, trebuie să **scădeți** ''​0x20''​ din valoare. Aceasta este diferența între litere mici și mari; de exemplu ''​a''​ este ''​0x61''​ iar ''​A''​ este ''​0x41''​. Puteți vedea în [[http://​man7.org/​linux/​man-pages/​man7/​ascii.7.html|pagina de manual ascii]]. 
- 
-Ca să citiți sau să scrieți octet cu octet folosiți construcția ''​byte [reg]''​ așa cum apare și în implementarea determinării lungimii unui șir  în fișierul ''​print-string-len.asm'',​ unde ''​[reg]''​ este registrul de tip pointer în care este stocată adresa șirului în acel punct. 
- 
-Vă opriți atunci când ați ajuns la valoarea ''​0''​ (''​NULL''​ byte). Pentru verificare puteți folosi ''​test''​ așa cum se întâmplă și în implementarea determinării lungimii unui șir în fișierul ''​print-string-len.asm''​. 
-</​note>​ 
- 
-==== Bonus: toupper doar pentru litere mici ==== 
- 
-Implementați funcția ''​toupper''​ astfel încât translatarea să aibă loc doar pentru caractare reprezentând litere mici, nu litere mari sau alte tipuri de caractere. 
-==== Bonus: rot13 ==== 
- 
-Realizați și folosiți o funcție care face translatarea [[http://​www.decode.org/​|rot13]] a unui șir. 
- 
-==== Bonus: rot13++ ==== 
- 
-Implementați ''​rot13''​ pe un array de șiruri: șirurile sunt continue în memorie separate prin terminatorul de șir (''​NULL''​-byte,​ ''​0''​). De exemplu: ''​ana\0are\0mere\0''​ este un array de trei șiruri. 
- 
-Aplicați ''​rot13''​ pe caracterele alfabetice și înlocuiți terminatorul de șir cu spațiu (''​%%'​ '​%%'',​ blank, caracterul ''​32''​ sau ''​0x20''​). Astfel, șirul inițial ''​ana\0are\0mere\0''​ se va traduce în ''​nan ner zrer''​. 
- 
-<note tip> 
-Pentru a defini array-ul de șiruri care să conțină terminatorul de șir, folosiți o construcție de forma: 
-<​code>​ 
-    mystring db "​ana",​ 0, "​are",​ 0, "​mere",​ 0 
-</​code>​ 
-</​note>​ 
- 
-<note tip> 
-Va trebui să știți când sa vă opriți din parcurgerea array-ului de șiruri. Cel mai simplu este să definiți o variabilă de lungime în secțiunea ''​.data'',​ de forma<​code>​ 
-    len dd 10 
-</​code>​ 
-în care să rețineți fie lungimea totală a șirului (de la începutul până la ultimul ''​NULL''​-byte),​ fie numărul de șiruri din array. 
-</​note>​ 
-===== Alte resurse ===== 
- 
-  * [[http://​www.nasm.us/​|nasm]] 
-  * [[http://​dman95.github.io/​SASM/​english.html|SASM]] 
iocla/laboratoare/laborator-07.1602273023.txt.gz · Last modified: 2020/10/09 22:50 by darius.mihai
CC Attribution-Share Alike 3.0 Unported
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0