Table of Contents

Laborator 09 - Arbori Binari de Cautare

Responsabili:

Obiective

În urma parcurgerii laboratorului, studentul va fi capabil să:

Noțiuni teoretice

Un arbore binar de căutare este un arbore binar care are în plus urmatoarele proprietăți:

Arborii binari de căutare permit menţinerea datelor în ordine şi o căutare rapidă a unei chei, ceea ce îi recomandă pentru implementarea de mulţimi şi dicţionare ordonate.

O importantă carcteristica a arborilor de căutare, este aceea că parcurgerea în inordine produce o secventa ordonată crescător a cheilor din nodurile arborelui.

Valoarea maximă dintr-un arbore binar de căutare se află în nodul din extremitatea dreaptă şi se determină prin coborârea pe subarborele drept, iar valoarea minimă se află în nodul din extremitatea stângă.

Căutarea unei chei într-un arbore binar de căutare este asemănătoare căutării binare: cheia căutată este comparată cu cheia din nodul curent (iniţial nodul rădăcină). In funcţie de rezultatul comparaţiei apar trei cazuri:

Inserarea unui nod se face, în funcţie de rezultatul comparaţiei cheilor, în subarborele stâng sau drept. Dacă arborele este vid, se creează un nod care devine nodul rădăcină al arborelui. În caz contrar, cheia se inserează ca fiu stâng sau fiu drept al unui nod din arbore.

Ștergerea unui nod este o operaţie mai complicată, întrucât presupune o rearanjare a nodurilor. Pentru eliminarea unui nod dintr-un arbore binar de căutare sunt posibile următoare cazuri:

În cazul ştergerii unui nod frunză sau a unui nod având un singur successor, legătura de la parintele nodului de şters este înlocuită prin legătura nodului de şters la succesorul său (care poate fi NULL).

Eliminarea unui nod cu doi succesori se face prin înlocuirea sa cu nodul care are cea mai apropiată valoare de nodul şters. Acesta poate fi nodul din extremitatea dreaptă a subarborelui stâng sau nodul din extremitatea stânga a subarborelui drept (este fie predecesorul, fie succesorul în ordine infixată). Acest nod are cel mult un successor.

Complexitatea operaţiilor (căutare, inserare, ștergere) într-un arbore binar de căutare este - pe cazul mediu - O(logn).

Exemplu

BinarySearchTree.h
#ifndef __BINARY_SEARCH_TREE__H
#define __BINARY_SEARCH_TREE__H
 
template <typename T>
class BinarySearchTree
{
public:
    BinarySearchTree();
    ~BinarySearchTree();
 
    void insertKey(T x);
    void removeKey(T x);
    BinarySearchTree<T>* searchKey(T x);
    void inOrderDisplay();
 
private:
    BinarySearchTree<T> *leftNode;
    BinarySearchTree<T> *rightNode;
    BinarySearchTree<T> *parent;
    T *pData;
};
 
#endif // __BINARY_SEARCH_TREE_H

Exercitii

Acest laborator se va realiza pornind de la lab09-tasks.zip. Observații privind scheletul de cod:

  1. [3p] Implementați următoarele funcționalități de bază ale unui arbore binar de căutare:
    1. [0.5p] constructor (TODO 1.1).
    2. [0.5p] destructor (TODO 1.2). Eliberați toată memoria alocată.
    3. [0.5p] adăugare elemente în arbore(TODO 1.3)
    4. [0.5p] căutare elemente în arbore (TODO 1.4)
    5. [1p] parcurgere inordine arbore (TODO 1.5)
  2. [2p] Implementați următoarele funcționalități avansate ale unui arbore binar de căutare:
    1. [0.5p] funcții pentru returnare valoare minimă/maximă din arbore. Implementaţi eficient, ţinând cont de faptul ca arborele binar este unul de căutare (TODO 2.1).
      T findMin ();
       
      T findMax ();
    2. [0.5p] calculeaza si returnează înalțimea unui arbore. Înălțimea unui arbore se calculează adunând 1 la înălțimea maximă a subarborelui său stâng și a celui drept. (TODO 2.2).
      int findLevels();
    3. [1p] funcție pentru afișarea cheilor (informațiilor utile) din nodurile situate pe un anumit nivel primit ca parametru (nivel = distanța de la un nod la rădăcina; nivelul rădăcinii este 0)(TODO 2.3).
      void displayLevel(int level);
  3. [3p] Implementați funcția de ștergere a unui element. Atenție. Trebuie să tratați și cazul în care se va șterge elementul din rădăcină. (TODO 3.1)