Table of Contents

Laborator 07 - Grafuri

Responsabili:

Obiective

În urma parcurgerii acestui laborator, studentul va fi capabil:

Ce este un graf

Un graf este o pereche de mulţimi G = (V, E). Mulțimea V conține nodurile grafului (vertices), iar mulțimea E conține muchiile (edges) sale, fiecare muchie stabilind o relație de vecinătate între cele două noduri. Mulţimea E este inclusă în mulţimea VxV.

Diferenţa între graf orientat şi graf neorientat

Dacă pentru orice element al mulţimii E, e = (u, v), elementul e' = (v, u) aparţine de asemenea mulţimii E, atunci spunem că graful este neorientat. În caz contrar, graful este orientat. În cazul grafului orientat, muchiile se mai numesc şi arce.

Reprezentările grafurilor în memorie

În funcţie de problemă şi de tipul grafurilor, avem 2 reprezentări: liste de adiacenţă sau matrice de adiacenţă.

Liste de adiacenţă

Reprezentarea prin liste de adiacenţă constă într-un tablou Adj cu |V| liste, una pentru fiecare vârf din V. Pentru fiecare u din V, lista de adiacenţă Adj[u] conţine referinţe către toate vârfurile v pentru care există muchia (u, v) în E. Cu alte cuvinte, Adj[u] este formată din totalitatea vârfurilor adiacente lui u în G.

Această reprezentare este preferată pentru grafurile rare ( |E| este mult mai mic decât |V|x|V|).

Pentru graful de mai sus, lista de adiacenţă este următoarea:

Matrice de adiacenţă

Reprezentarea prin matrice de adiacenţă a unui graf constă într-o matrice A[i][j] de dimensiune |V|x|V| astfel încât:

Această reprezentare este preferată pentru grafurile dense ( |E| este aproximativ egal cu |V|x|V|).

Pentru graful de mai sus, matricea de adiacenţă este următoarea:

01234
001100
110111
211010
301110
401010

Parcurgerea grafurilor

Parcurgerea în lăţime

Parcurgerea în lățime (Breadth-first Search - BFS) presupune vizitarea nodurilor în următoarea ordine:

Caracteristica esențială a acestui tip de parcurgere este, deci, că se preferă explorarea în lățime, a nodurilor de pe același nivel (aceeași depărtare față de sursă) în detrimentul celei în adâncime, a nodurilor de pe nivelul următor.

Pași de execuție

Pentru implementarea BFS se utilizează o coadă (Q) în care inițial se află doar nodul sursă. Se vizitează pe rând vecinii acestui nod şi se pun și ei în coada. În momentul în care nu mai există vecini nevizitați, nodul sursă este scos din coadă.

bf1.jpg

bf2.jpg

Arborele obținut în urma execuției este următorul:

bf3.jpg

Pseudocod BFS

// inițializări
pentru fiecare nod u din V
{
    culoare[u] = alb
    d[u] = infinit
    p[u] = null
}
culoare[sursa] = gri
d[sursa] = 0
enqueue(Q,sursa) // punem nodul sursă în coada Q
 
// algoritmul propriu-zis
cât timp coada Q nu este vidă
{
    v = dequeue(Q) // extragem nodul v din coadă
    pentru fiecare u dintre vecinii lui v
        dacă culoare[u] == alb
        {
            culoare[u] = gri
            p[u] = v
            d[u] = d[v] +1
            enqueue(Q,u) // adăugăm nodul u în coadă
        }
    culoare[v] = negru // am terminat de explorat toți vecinii lui v
}

Dacă graful are mai multe componente conexe, algoritmul, în forma dată, va parcurge doar componenta din care face parte nodul sursă. Pe grafuri cu mai multe componente conexe se va aplica în continuare algoritmul pentru fiecare nod rămas nevizitat și astfel se vor obține mai mulți arbori, câte unul pentru fiecare componentă.

Complexitate BFS

O(|E|+|V|) - unde |E| este numărul de muchii, iar |V| este numărul de noduri.

Parcurgerea în adâncime

Parcurgerea în adâncime (Depth-First Search - DFS) presupune explorarea nodurilor în următoarea ordine:

Așadar, spre deosebire de BFS, acest tip de parcurgere pune prioritate pe explorarea în adâncime (la distanțe tot mai mari față de nodul sursă), în detrimentul celei în lățime (pe același nivel).

Pași de execuție

Un exemplu de aplicare al DFS este următorul: df1.jpg

Nodul de pornire este I, iar pentru simplificare vecinii sunt aleși în ordine alfabetică. În stânga nodului este notat tDesc, iar în dreapta tFin. Dacă se afișează nodurile, în urma parcurgerii se obține următorul output: I, E, B, A, C, D, G, F, H

Arborele obținut în urma parcurgerii este următorul: df2.jpg

Pseudocod DFS

//inițializări
pentru fiecare nod u din V
{
    culoare[u] = alb
    p[u] = NULL
    tDesc[u] = 0
    tFin[u] = 0
}
contor_timp = 0
 
 
 vizitare(nod) // functie de vizitare a nodului
 {
    contor_timp = contor_timp + 1
    tDesc[nod] = contor_timp
    culoare[nod] = gri
    printeaza nod;
 }
//algoritmul propriu-zis
DFS( nod)
{
    stiva s;
     
    viziteaza nod; 
    s.introdu(nod);
    
    cat timp stiva s nu este goala
    {
        nodTop=nodul din varful stivei 
               
        vecin=afla primul vecin nevizitat al lui nodTop.
        daca vecin exista
            {
               p[v] = nodTop
               viziteaza v;
               s.introdu(v);
             }  
        altfel
        {
          contor_timp = contor_timp + 1
          tFin[nodTop] = contor_timp
          culoare[nodTop] = negru  
          s.scoate(nodTop);   
        }     
    } 

 
  
}

Complexitate DFS

La fel ca în cazul BFS, complexitatea este O(|E|+|V|) - unde |E| este numărul de muchii, iar |V| este numărul de noduri.

Aplicaţii parcurgeri

Aflarea distanței minime între două noduri

Dacă toate muchiile au același cost, putem afla distanța minimă între două noduri A și B efectuând o parcurgere BFS din nodul A și oprindu-ne atunci când nodul B a fost descoperit. Reamintindu-ne că nivelul unui nod este analog distanței, în muchii, față de sursă, și că BFS descoperă un nod de pe nivelul N numai după ce toate nodurile de pe nivele inferioare au fost descoperite, este ușor de văzut că nivelul nodului B în parcurgere corespunde distanței minime între A și B.

Pentru a reține distanța și drumul exact de la A la B, se vor reține pentru fiecare nod d[x] (distanța de la sursă la x) și p[x] (părintele lui x în drumul de la sursă spre x). În momentul descoperirii unui nod y al cărui părinte este x, se vor face următoarele atribuiri:

d[y] = d[x] + 1
p[y] = x

sursa având d[A] = 0 și p[A] = NULL.

Observații:

Sortarea topologică

Se dă un graf orientat aciclic. Orientarea muchiilor corespunde unei relații de ordine de la nodul sursă către cel destinație. O sortare topologică a unui astfel de graf este o ordonare liniară a vârfurilor sale astfel încât, dacă (u,v) este una dintre muchiile grafului, u trebuie să apară înaintea lui v în înșiruire. Dacă graful ar fi ciclic, nu ar putea exista o astfel de înșiruire (nu se poate stabili o ordine între nodurile care alcătuiesc un ciclu).

Sortarea topologică poate fi văzută și ca plasarea nodurilor de-a lungul unei linii orizontale astfel încât toate muchiile să fie direcționate de la stânga la dreapta.

Un exemplu: Profesorul Bumstead își sortează topologic hainele înainte de a se îmbrăca.

topologie.jpg

Așa cum se observă din poză, sortarea topologică constă în sortarea nodurilor descrescător după timpii de finalizare. Demonstrația acestei afirmații se face simplu, arătând că nodul care se termină mai târziu trebuie să fie efectuat înaintea celorlalte noduri finalizate.

Importanţă

Grafurile sunt utile pentru a modela diverse probleme şi se regăsesc implementaţi în multiple aplicaţii practice:

Aplicaţii

1. Se citesc din fisierul graf.in M muchii ale unui graf neorientat cu N varfuri. Folosind scheletul de cod dat implementati urmatoarele cerinte:

    for (int i = 0; i < v.size(); i ++) 
    {
        std::cout << v[i] << std::endl;
    }
    for (std::vector<int>::iterator it=v.begin();it!=v.end();it++) 
    {
        std::cout << *it << std::endl;
    }
   std::ostream_iterator<int> out_it(std::cout,std::endl);
   std::copy(v.begin(),v.end(),out_it);

2.[4p] Se numește graf bipartit un graf G = (V, E) în care mulțimea nodurilor poate fi împărțită în două mulțimi disjuncte A și B astfel încât V = A U B şi E este inclus în A x B (orice muchie leagă un nod din A cu un nod din B).

bipartit.jpg

Folosind codul de la problema 1, determinaţi dacă un graf este bipartit.

3. [4p] Consideram ca fisierul de intrare al primei probleme, reprezinta N cursuri ale unei programe analitice, între care există M condiționări de forma A-B, cu semnificația cursul A trebuie să preceadă cursul B. (In acest caz graful este orientat.) Fiind date regulile de precendență (aflate în fișierul graf.in), propuneți o ordonare coerentă de studiere a materiilor.

Interviu

Această secțiune nu este punctată și încearcă să vă facă o oarecare idee a tipurilor de întrebări pe care le puteți întâlni la un job interview (internship, part-time, full-time, etc.) din materia prezentată în cadrul laboratorului.

Cum multe din companiile mari folosesc date stocate sub forma de grafuri (Facebook Open Graph, Google Social Graph si Page Rank etc) la angajare vor dori sa vada ca stiti grafuri:

Puteti cauta mai multe intrebari pe http://www.careercup.com/ si pe http://www.glassdoor.com/

Resurse

[1] - BFS

[2] - Distanţa minimă

[3] - DFS

[4] - Sortare topologică

[5] - Dijkstra

[6] - Bellman - Ford