Proiectul reprezinta o sfera cu 64 de leduri, jocul de lumini avand posibilitatea de a fi sincronizat cu muzica citita de pe cardul SD (fisiere in format WAV). Ideea a pornit de la cubul de leduri care ni s-a parut foarte interesant si distractiv de facut si am considerat ca prin realizarea lui invatam lucruri noi intr-un mod placut.
Schema bloc:
Module Hardware:
Module Software:
Componente | Bucati |
---|---|
Led albastru | 64 |
Placuta test 10×15 | 1 |
rezistente 62Ω | 8 |
difuzor | 1 |
conductor banda | 1m |
barete mama | 4 |
card SD | 1 |
slot card SD | 1 |
condensator 100microF | 1 |
tranzistor NPN BC337-40 | 8 |
rezistente 10K | 8 |
cablu UTP | 4m |
furtun transparent 10×8 | 4m |
paie albastre | 16 |
tub silicon | 1 |
tub vopsea negru mat | 1 |
* pentru prinderea celor 16 tuburi am folosit 2 suporturi de difuzoare (metalul pe care e prins magnetul si membrana) vechi pe care le-am vopsit in negru. Important este sa aiba 8 gauri pe care intra cate 2 tuburi, apoi se toarna silicon pentru fixare.
Descrierea codului aplicaţiei:
void anim5() { //inchidem pinii catre tranzistori PORTA = 0x00; //deschidem toti pinii catre leduri - pana acum nu se aprinde nimic PORTC = 0xff; int i, j = 0; //repetam animatia de 10 ori while(j < 10) { //pentru toti tranzistorii, deschidem pe rand cate unul, //simuland un cerc care se roteste for(i=0; i<8; i++) { PORTA |= (1<<i); _delay_ms(100); PORTA = 0x00; } j++; } }
Rezultatele proiectului au depasit asteptarile atat in materie de design cat si ca functionalitate. Am reusit sa obtinem o sfera de led-uri extrem de luminoasa (mai ales pe intuneric) relativ usor de animat. Circuitul de multiplexare elimina nevoia de alimentare suplimentara, toate LED-urile putand fi aprinse simultan cu costul reducerii intensitatii, dar fara un impact asupra valorilor curentilor permisi pe pini.
Animatii complexe se pot obtine cu ajutorul principiului de POV (Persistence Of View) care necesita un cod mai complicat, dar are rezultate spectaculoase (check out the youtube video).
Ideea de sfera de leduri a pornit de la clasicul proiect led cube ce a servit ca inspiratie pentru montaj, dar a fost nevoie de multa ingeniozitate si idei modificate radical pe parcurs pentru obtinerea formei finale.
Multumim lui Razvan Tataroiu si lui Dan Tudose pentru ajutorul oferit in vremuri de restriste si incurajam pe toata lumea sa foloseasca forum-ul pentru intrebari, deoarece unele probleme nu le pot vedea decat cei cu experienta.
Pentru cei care se vor avanta in anii urmatori la un astfel de proiect, le uram mult succes si promitem ca veti avea o jucarie deosebita in final .
Aici gasiti o arhiva cu programul complet incarcat pe placuta si folosit la prezentare.
1. Am testat difuzorul prin conectarea lui in serie cu un condesator si apoi la atmega16.
2. Am testat functionarea cardului SD si a difuzorului folosind codul din laboratorul 4.
3. Construirea sferei.
4. Construirea unui circuit simplificat doar cu cateva leduri pe care am incercat diverse jocuri de lumini.
5. Finalizarea partii hardware prin lipirea rezistentelor si a tranzistoarelor folosite pentru multiplexarea ledurilor.