Table of Contents

Laboratorul 1: USART. Debugging

Ca în toate lucrările de inginerie, bug-uri pot și vor apărea si în sisteme incorporate. În condiții de funcționare, este important să avem o modalitate de comunicare cu dispozitivul integrat. Pentru o imagine de ansamblu asupra metodelor de depanare posibile, vom face o scurtă introducere, apoi vom studia în detaliu interfața serială USART, folosită în mod uzual pentru comunicația serială dintre două dispozitive.

1. Ce este diferit față de depanarea software uzuală?

Motivul pentru care depanarea embedded este mai dificilă decât depanarea obișnuită a software-ului provine din mai multe probleme:

Cu toate acestea, principiile de debugging sunt aceleași ca și în cazul software-ul de nivel înalt: trebuie să comparați ce se dorește de la sistem (cod / circuit) cu ceea ce sistemul face de fapt.

2. Instrumente necesare

Vizibilitatea la nivel hardware se realizează printr-o formă de Input/Output (dacă este disponibilă):

Instrumente de măsură:

Exemplu de flux de depanare

Un exemplu de flux de depanare ar putea fi următorul:

3. Interfața serială USART

Interfața serială este cel mai facil mod de a comunica cu microcontroller-ul vostru pentru citirea de date sau trimiterea de comenzi. Din perspectiva microcontroller-ului, comunicația serială se bazează pe doar două linii de date:

Comunicația este full-duplex, se poate transmite concomitent cu recepția.

Transmisia asincronă de date se face la nivel de cadre (frames), fiecare cadru fiind format din mai mulți biți, având formatul descris în figură.

 Transmisia serială

Se transmite un bit de start, apoi un cuvânt de date. Urmează un bit de partitate, opțional, cu rolul de a face o verificare simplă a corectitudinii datelor, și unul sau doi biți de stop.

Microcontroller-ul ATmega324p include doua periferice USART (Universal Synchronous-Asynchronous Receiver/Transmitter) pentru interfața serială. În partea de inițializare a acestui periferic trebuie efectuați următorii pași:

Baud rate este numărul de simboluri/pulsuri pe secundă al semnalului. În esență, reprezintă viteza de transmisie și este foarte important ca și transmițătorul și receptorul să folosească același baud rate pentru transmisia corectă a datelor. Una dintre cele mai comune probleme cu USART configurat în mod asincron este setarea diferită a baud rate-ului pe transmițător și pe receptor. Această neconcordanță se manifestă prin recepția unor date greșite (transmițătorul trimite caracterul 'a', receptorul primește caracterul '&')

Pentru ca două dispozitive, în cazul nostru PC-ul și placa de laborator, să poată comunica între ele prin USART în mod asincron, trebuie configurate identic. Dacă placa este configurată cu baud rate 115200, 9 biți de date, 1 bit de stop și fără paritate atunci PC-ul trebuie configurat exact la fel pentru a comunica.

3.1 Registre

Descrierea completă pentru:

  • cele trei registre de control
  • registrul pentru baud rate
  • buffer-ele de transmisie/recepție

Se gaseste în Datasheet Atmega 324p în capitolul 21.12. Registrele au un 'n' la sfârșit care distinge între mai multe periferice USART ce pot exista pe un microcontroller (pe ATmega324P 'n' va lua valoarea 0 sau 1 corespunzatoare USART0, respectiv USART1).

USART Data Register n (UDRn)

Registrul UDR

RXB și TXB sunt buffer-ele de recepție, respectiv transmisie. Ele folosesc aceeași adresă de I/O. Deci RXB este accesat citind din UDRn, TXB scriind în UDRn. Buffer-ul de transmisie poate fi scris numai atunci când bitul UDRE (USART Data Register Empty) din portul UCSRnA este 1. În caz contrar, scrierile vor fi ignorate.

USART Control and Status Register n A (UCSRnA)

Registrul de control UCSRnA

UCSRnA este registrul de stare al controller-ului de comunicație. Biții cei mai importanți sunt:

USART Control and Status Register n B (UCSRnB)

Registrul de control UCSRnB

UCSRnB este un registru de control. Biții importanți:

USART Control and Status Register n C (UCSRnC)

Registrul de control UCSRnC

UCSRnC este tot un registru de control. Biții importanți:

 Biții UPM

 Biții USBS

Biții UCSZ

USART Baud Rate Registers (UBRRn)

Registrul UBRRn

UBRRn este registrul care selectează baud rate-ul și are 12 biți. Primii 4 se află în UBRRnH, ceilalți 8 în UBRRnL. Valoarea pe care o scriem în UBRRn depinde de frecvența procesorului și de baud rate-ul dorit.

Tabelul de mai jos este folosit pentru ceasuri de 8Mhz, 11.0592MHz și 14.7456MHz. În cazul plăcii noastre, ceasul este de 12MHz și putem căuta valoarea pentru baud rate aici, sau o putem calcula folosind formula: (F_CPU/(UART_BAUD_RATE*16)-1), unde F_CPU este frecvența de ceas iar UART_BAUD_RATE este ales de noi (ex. 4800, 9600, 14400).

Tabel baud rate

Este de dorit alegerea unui baud rate care să poată fi obținut exact din frecvența de ceas. În caz contrar se definește o toleranță (eroarea maximă a baud rate-ului) pentru care comunicația se poate realiza în condiții acceptabile. Dacă doriți să aprofundați subiectul, găsiți multe informații aici

Pentru a seta baud rate-ul există și biblioteca util/setbaud.h care este menită să simplifice procesul. Este nevoie să setați frecvența ceasului procesorului. Găsiți aici mai multe detaii despre aceasta și exemple de utilizare.

3.2 Exemplu de utilizare

void USART0_init(unsigned int baud_rate)
{
  /* seteaza baud rate */
  UBRR0H = (unsigned char)(baud_rate>>8);
  UBRR0L = (unsigned char)baud_rate;
 
  /* porneste transmitatorul */
  UCSR0B = (1 << TXEN0) | (1 << RXEN0);
 
  /* seteaza formatul frame-ului: 8 biti de date, 2 bit de stop, fara paritate */
  UCSR0C = (1<<USBS0)|(3<<UCSZ00);
}
 
void USART0_transmit(unsigned char data) {
    /* așteaptă până când buffer-ul e gol */
    while(!(UCSR0A & (1<<UDRE0)));
 
    /* pune datele în buffer; transmisia va porni automat în urma scrierii */
    UDR0 = data;
}
 
char USART0_receive()
{
  /* asteapta cat timp bufferul e gol */
  while (!(UCSR0A & (1 << RXC0)));
 
  /* returneaza datele din buffer */
  return UDR0;
}

Scrieri pe 16 biți

(3 << x)

Pentru biți de configurație care se găsesc întotdeauna unul după altul se folosește și o mască cu mai mulți biți shiftați cu index-ul celui mai din dreapta: (3 << UCSZ00) înlocuiește astfel (1 << UCSZ01) | (1 << UCSZ00)

(1 << x) | (1 << y) De cele mai multe ori o să facem măști compuse, pe care le vom aplica unui registru I/O în același timp. Atenție! Pot doar să compun măști pentru aceeași operație, nu pot aplica o mască SAU în același timp cu o mască ȘI pentru că rezultatul ar fi complet eronat!

4. Exerciții

Schelet

Task 1

Folosind scheletul de laborator configurează USART0 cu următorii parametri : baud rate 28800, 8 biți de date, 2 bit de stop, fără paritate. Transmiteți către PC mesajul “Butonul 1 a fost apasat” dacă butonul 1 (PB2) este apăsat.

Definițiile din AVR Libc care au nevoie de calculul frecvenței se bazează pe un parametru F_CPU furnizat de către compilator. Cum noi folosim PlatformIO, nu uitați să setați ceasul de 12MHz din platformio.ini (vedeți și documentația oficială):

board_build.f_cpu = 12000000L

Pentru a preciza baud rate-ul consolei seriale din VSCode cu PlatformIO, folosiți următoarea variabilă din platformio.ini:

monitor_speed = 28800

Pentru a vedea mesajul scris de la tastatura in serial monitor puteti adauga:

monitor_echo = true

Task 2

Folosind scheletul de laborator, implementează o nouă funcție USART_exec(unsigned char command) care să accepte următoarele comenzi venite pe USART:

Pentru a controla ledul RGB aveți următorii pini:

Task 3

Trimiteți numele vostru prin interfața serială. Folosind “morse_alphabet” din scheletul de laborator și buzzerul, generati codul Morse aferent acestuia.

Bonus

Implementează un semafor controlat pe USART. Folosește ledul RGB de la Task-ul 1. Culoarea led-ului va fi în permanență roșie, până când mesajul “pieton” va fi primit pe USART. Când mesajul este primit, se va seta culoarea galbenă pentru 2 secunde, după aceasta culoarea verde pentru 5 secunde, revenindu-se la culoarea roșie până la primirea unui mesaj nou. În cazul în care se va primi un mesaj diferit de “pieton”, se va trimite pe USART mesajul “cerere incorecta”. În timpul execuției comenzii de schimbare a culorilor, mesajele pe USART vor fi ignorate.