Table of Contents

Laborator 6 - Monitorizarea, evaluarea și controlul evoluției proiectului

Introducere

Premisele unui proiect de succes din perspectiva contribuției PM-ului sunt:

Monitorizarea, evaluarea și controlul proiectului alcătuiesc instrumentul de bază utilizat de PM în mod iterativ pentru a asigura evoluția proiectului în consonanță cu planurile de succes.

Monitorizarea proiectului (5 min)

Ce monitorizează PM-ul (colectează informații despre):

Cum monitorizează PM-ul:

În urma monitorizării, PM-ul deține informațiile necesare evaluării proiectului, urmând ca după evaluarea propriu-zisă, să facă publice echipei concluziile evaluării și deciziile luate.

Recomandări pentru etapa de diseminare a concluziilor evaluării și a deciziilor:

  1. PM-ul trebuie să evite să facă comparații între membrii echipei sau să propună ca modele sau anti-modele diverse persoane. Acest lucru conduce la distrugerea coeziunii echipei și la generarea de tensiuni, invidii, antipatii în cadrul echipei (NU “de ce nu poți fi ca …”, “X este cel mai grozav / slab”)
  2. PM-ul trebuie să dea mereu ca model sau anti-model tipul generic de membru al echipei, conform standardelor de lucru
  3. PM-ul trebuie să trateze toți membrii implicați în proiect obiectiv, egal și nediscriminatoriu – altfel, membrii echipei se pot simți nerespectați, defavorizați, nedoriți
  4. se recomandă ca PM-ul să acorde feedback constant membrilor echipei pentru ca aceștia să fie conștienți de situație, să poată acționa rapid fiind în cunoștință de cauză și să nu fie tensionați la auditurile periodice

Important: Monitorizarea presupune colectarea periodică de informații astfel încât PM-ul să fie la curent cu starea proiectului și a echipei. Monitorizarea nu presupune urmărirea permanentă și insistentă a activităților; acest lucru poate deranja echipa și transforma PM-ul într-un “spion” sau o “moară stricată”. O monitorizare bună presupune colectarea de informații cu deranjare cât mai mică a echipei, cât mai puțin intruzivă; echipa are ca motivație să lucreze la proiect nu să răspundă la toate întrebările de detaliu ale PM-ului.

Evaluarea proiectului

Planul proiectului cuprinde următoarele:

  1. WBS-ul detaliat al proiectului (asocierea activități – resurse - durate)
  2. planificarea temporală a activităților din WBS (diagrama Gantt)
  3. planul de risc al proiectului (ce riscuri sunt, cum pot fi preîntâmpinate, planuri de acțiune în cazul apariției lor).Exemplu template aici

Determinarea statusului proiectului (5 min)

Pentru a evalua obiectiv și acurat statusul proiectului, se folosește metrica SPI.

SPI (Schedule Performance Index):

Interpretarea SPI-ului se face astfel:

Exemplu de calcul SPI

Pentru proiectul de dezvoltare a unor biblioteci Java ce oferă servicii auxiliare față de cele oferite de Sun, pentru etapa dezvoltării bibliotecii de servicii auxiliare de email, s-au planificat activitățile:

(activitățile au notate alături informațiile: procentul cât s-a realizat până la deadline și o pondere egală cu efortul necesar de împlinire a activității raportat la efortul total).

În acest caz, calculul SPI este defapt calculul unei medii ponderate:
SPI = (4*100 + 4*50 + 1*30 + 1*30) / (10*100) = 0.66 ⇒ proiectul este în întârziere.

Întârzieri ale proiectului (5 min)

SPI-ul poate avea valori subunitare în următoarele cazuri:

Premisele unei estimări greșite sunt următoarele:

Do you know what Murphy's Law is?
"If it can go wrong it will".

Do you know what Sod's Law is?
"It will go wrong in the worst possible way".

Recomandări pentru estimări corecte:

Se recomandă ca evaluarea proiectului să fie realizată săptămânal, pentru proiectele mici și pentru cele medii/mari, lunar. Astfel, PM-ul va fi în deplină cunoștință de cauză și va putea acționa corectiv la timp.

Metode de abordare a întârzierilor proiectelor (5 min)

Pentru proiectele întârziate, se poate alege una din următoarele abordări:

  1. a fost o întâmplare și se va munci mai mult în perioada imediat următoare pentru a recupera, deci proiectul nu va fi afectat
  2. nu se poate face nimic, așa că terminarea proiectului se amână (în caz că este posibil) cu timpul necesar terminării task-urilor
  3. se asignează încă niște persoane care sa ajute la terminarea taskurilor în timp util.

Fiecare dintre cele trei metode are avantaje si dezavantaje:

  1. pentru prima abordare, dacă nu se reușește să se reintre în program, proiectul va acumula întârzieri, crescându-i șansele de eșec
  2. a doua abordare nu este tot timpul disponibilă deoarece nu se poate intârzia oricât cu terminarea proiectului, acesta putând sa ajungă irelevant. De exemplu, dacă firma X lucrează în paralel cu firma Y la un produs, chiar dacă firma X face produsul bine, dacă îl termină cu întârzieri față de firma Y, s-ar putea să nu mai aibă clienți.
  3. pentru ultima abordare, urmează o dezbatere mai detaliată.

Înainte de a adăuga noi resurse umane pentru un proiect, PM-ul trebuie să determine din ce categorie face parte proiectul dezvoltat:

  1. Proiect cu etape nepartiționabile (indiferent de câte persoane lucrează la acest proiect, el se va termina tot în același timp)
  2. Proiect perfect partiționabil (cu cât se adaugă mai multe persoane, cu atât proiectul este terminat mai repede)
  3. Proiect care necesită comunicare (se poate observa o îmbunătățire cu adăugarea de persoane, dar comunicarea implicată face ca efectul să fie mai scăzut ca în cazul proiectelor perfect partiționabile)
  4. Proiect cu interconexiuni complexe (există un minim în acest graf – care corespunde duratei minime a proiectului și numărului optim de membri ai echipei; dacă se adaugă mai mulți membri, defapt, se îngreunează munca și timpul de terminare a proiectului crește)

Evaluarea echipei (5 min)

În faza de evaluare, PM-ul realizează:

Important: Nu există forme de evaluare perfectă. Orice formă de evaluare este contestabilă. Orice PM va adăuga propriile informații și intuiții în cadrul evaluării, fără a le prioritiza însă. Evaluarea și feedback-ul sunt necesare pentru buna evoluție a proiectului și trebuie tratate cu seriozitate. Evaluarea presupune atât determinarea părților bune cât și a celor slabe. Ulterior evaluării, concluziile sunt de forma: aici stai bine, aici mai ai de lucrat.

Control (5 min)

În faza de control, PM-ul realizează:

Urmează etapa de diseminare a concluziilor evaluării și a deciziilor de schimbare către echipă.

Important: Controlul este o buclă de feedback pentru acțiunile de monitorizare și de evaluare, așa cum reiese și din schema de mai jos. Controlul presupune “ținerea trenului pe șine”. Atunci când apar probleme, PM-ul trebuie să decidă modul de soluționare; de dorit este să prevină apariția acestora, având din timp obținute informațiile necesare. PM-ul trebuie să evite să se transforme într-un “control freak” dar trebuie să evite să fie “devil may care”; echipa trebuie lăsată să lucreze, iar PM-ul să intervină doar când este cazul; eventual poate decide să lase pe cineva să greșească ca proces de învățare. Un PM care vrea să controleze prea mult va demotiva echipa, membrii considerând că sunt tratați ca niște copii; un PM care are un nivel de control redus va fi considerat lipsit de interes și de autoritate și echipa va fi, la fel, demotivată.

Exerciții

Lost At Sea (40 minute)

Împărțiți-vă în echipe de 3-4 persoane pentru a rezolva problema Lost At Sea.

Wilderness survival (40 minute)

Stabiliti grupuri de 5-7 persoane pentru a încerca să supraviețuiți în sălbăticie: https://drive.google.com/open?id=17RA8kyyWcfxwheEK-SBRCKrd7T8ylqwl

1. Alegerea individuala a raspunsului corect (10 minute)

2. Alegerea variantei de supraviețuire în cadrul echipei (10 minute)

Discutati in cadrul echipei despre alegerile fiecarui membru si incercati sa ajungeti la un compromis pentru a crea lista finala.

3. Discutati varianta finala (10 minute)

Dupa ce primiti raspunsul corect pentru fiecare intrebare, puteti sa aflati scorul individual si scorul echipei. Scorul se calculeaza numarand raspunsurile corecte din varianta individuala, respectiv din munca in echipa. Discutati diferentele obtinute. Ce v-a facut sa va schimbati parerea in cadrul echipei?

Situații de intervenție (15 minute)

Împărțiți-vă în echipe de 2-3 persoane (sau utilizati echipele de la proiect) și decideți cum ați reacționa dacă ați fi PM în cadrul următoarelor situații:

Evaluare inițială și control (20 min)

Lucrati in echipele de proiect pentru analizarea urmatoarelor situatii. Se dorește realizarea următoarelor proiecte:

  1. nucleu de sistem de operare pentru un sistem embedded
  2. server web centrat pe performanță (performance-oriented)
  3. utilitar de project management